ODSECI SA ZBIRKAMA . . ODSEK ZA SAVREMENU PRIMENJENU UMETNOST
ODSEK ZA SAVREMENU PRIMENJENU UMETNOST

Odsek vode:
mr Bojana Popović, muzejski savetnik; Slobodan Jovanović, viši kustos;

Muzej primenjene umetnosti u Beogradu od svog osnivanja, 1950. godine, kolekcionira, proučava i izlaže dela savremene primenjene umetnosti. Reprezentativne izložbe Savremena jugoslovenska keramika (1954), Umetnička obrada metala naroda Jugoslavije kroz vekove (1956), Umetnost u industriji (1962) i Savremena jugoslovenska tapiserija (1963) afirmisale su Muzej primenjene umetnosti kao referentnu i arbitrarnu ustanovu u vrednovanju savremenih dostignuća primenjene umetnosti i dizajna na prostoru bivše Jugoslavije.

Bolji uslovi za kontinuirano kolekcioniranje dela savremene primenjene umetnosti i dizajna obezbeđeni su 1967. godine, kada je osnovan Odsek za savremenu primenjenu umetnost, koji je, za razliku od ostalih odseka, koncipiran tako da prati sve oblasti primenjene umetnosti od 1918. godine do tekuće produkcije. Tri godine kasnije (1970) izložbe savremenih primenjenih umetnika – Saloni MPU – postaju deo redovnog godišnjeg izlagačkog ciklusa Muzeja.

Kolekcije primenjene umetnosti između dva svetska rata

Intenzivan otkup dela međuratne primenjene umetnosti započet je tokom sedamdesetih godina XX veka, kada su se i kod nas počela da vrednuju ostvarenja ove epohe. Tokom vremena formirane su kolekcije mode, nameštaja, grafičkog dizajna, plaketa, predmeta od stakla, porcelana i metala, koje svedoče o ukusu građanske Srbije tokom treće i četvrte decenije XX veka.

Odsek, takođe, poseduje dragocene kolekcije Dušana Jankovića i Miloša Babića, koji su se prevashodno bavili primenjenom umetnošću, kao i slikara Vase Pomorišca i arhitekte Svetomira Lazića, čiji se samo deo stvaralačkog opusa odnosi na određene discipline primenjene umetnosti.

Nacrt za plakat ''1002. noć''
Nacrt druge, neizvedene verzije vitraža za Aero-klub
Promena stanja jednaka je kvantnoj hipotezi o teoremi besmisla ili album gospođe A
KOLEKCIJE SAVREMENE TAPISERIJE I TEKSTILA

Odsek vodi mr Bojana Popović, muzejski savetnik

Od samog osnivanja Muzeja primenjene umetnosti, s velikom pažnjom prate se počeci i razvoj savremene tapiserije i umetnosti tekstila. Muzej danas poseduje vredne kolekcije tapiserije i savremenog tekstila u kojima su zastupljeni najvažniji stvaraoci, od pionira ove delatnosti s početka 50-tih godina XX veka pa do predstavnika mlađe generacije.

Večito kretanje
Industrijski porcelan
Venčanje u belom
KOLEKCIJE SAVREMENE KERAMIKE I STAKLA

Kolekcija savremene keramike formirana je 1951. godine, odmah posle osnivanja Muzeja primenjene umetnosti. Ova kolekcija, u okviru Odseka za savremenu primenjenu umetnost, sadrži oko 400 predmeta umetnika iz Srbije, bivše SFRJ kao i dela inostranih autora, nastala od sredine XX veka do prvih godina ovog veka.

Kolekciju čine dve celine: umetnička i industrijska keramika.

Umetnička unikatna keramika obuhvata dela umetnika različitih generacija i individualnih stilskih opredelenja - od figurativnog do apstraktnog izraza. Prva ostvarenja školovanih keramičara, s kraja pedesetih godina XX veka, ukazuju na jak uticaj tradicionalne narodne umetnosti. Postepeno, nove generacije umetnika primenjuju slobodnije umetničke forme, karakteristične za savremenu likovnu umetnost. Istraživanja s kraja XX i iz prvih godina ovog veka pokazuju nove značajne ideje i multimedijalna umetnička ostvarenja. Dela iz kolekcije savremene keramike nastala su primenom različitih keramičkih tehnika: grnčarija, majolika, kamenina i porcelan. Pojedini autori koriste i originalne kombinacije keramike sa nekeramičkim materijalima (metal, staklo, drvo). Izražena su istraživanja prevashodno skulpturalnih rešenja, dok je posuda inspiracija manjeg broja umetnika.

Kolekcija savremenog stakla sadrži preko 300 predmeta nastalih od sredine do kraja XX veka, kada se, zbog ekonomske krize, zatvaraju ili smanjuju kapaciteti fabrika za izradu stakla.

Od druge polovine XX veka počeo je period značajnih transformacija u izradi staklenih predmeta. Sve veća mehanizacija anticipira određene promene u procesu proizvodnje, koji podrazumeva uspostavljanje sklada sa proizvodnim programom industrije. To zahteva ekipni rad više delatnosti (priprema kalupa za duvanje staklene mase, brušenje, poliranje...), gde je projektovanje samo jedna, istina najvažnija, etapa nastanka predmeta. Realizacija zahteva složenu tehnologiju u industrijskim pogonima. U procesu nastajanja umetnički oblikovanog stakla, ne sme se zaboraviti značaj neposredne veze umetnika, tehnologa i posebno majstora duvača stakla, od čije umešnosti i znanja često zavisi krajnji rezultat i kvalitet predmeta.

Savremeno staklo u Srbiji oblikuje uzak krug umetnika vezanih za fabrike stakla. Nastanak i razvoj modernog dizajna u Srbiji, sredinom 60-tih godina XX veka, poklapa se s radom Veselka Zorića, Aleksandra Portnoja i Dimitrija Gvozdenovića (SFS Paraćin), Zorana Prvanovića (RIN Zaječar) i Dragana Drobnjaka (''9. oktobar'', Prokuplje). S jedne strane, njihova aktivnost uticala je na podizanje nivoa proizvodnje a, s druge strane, u organizaciji proizvodnje osećao se nedostatak promišljenih autentičnih sadržaja.

Predmeti umetnički oblikovanog stakla iz muzejske kolekcije dela su autora različitih generacija, umetničkih koncepata i ličnih poetika.

Ostvarenja Ane Piksijades, Dragana Drobnjaka, Aleksandra Portnoja i Emilije Marodić odlikuje nov koncept tretmana forme i obrade staklene mase. Različitih estetskih shvatanja i poetskih izraza, ovi umetnici su najviši domet dostigli u staklenim skulpturama složenog simboličkog značenja.

Kompozicija 020462
Kalendar
List iz grafičke mape
KOLEKCIJE PLAKATA, ILUSTRACIJE, GRAFIČKOG DIZAJNA, STRIPA, KARIKATURE, ŠTAMPANE KNJIGE I SAVREMENE FOTOGRAFIJE ( OD 1945. PA DO DANAS)

Odsek vodi Slobodan Jovanović, viši kustos

Odsek za savremenu primenjenu umenost, od 1967. godine – godine svog osnivanja, intezivno prati i kolekcionira dela savremenih vizuelnih medija: plakata, ilustracije, grafičkih znakova i amblema, opreme knjige i ilustracija, karikature i strip – tabli , – kao i dela savremene fotografije, od 1945. pa do danas. Posebno su vredna dela pionira savremenog grafičkog dizajna u Srbiji ( Mihajlo Petrov, Dragoslav Stojanović Sip, Miloš Ćirić, Aleksandra Pajvančića – Alexa, Slobodana Mašića, Bate Kneževića i drugih ), kao i retke kolekcije poljskog plakata koja predstavlja jednu sveobuhvatnu i vrednu zbirku radova, sada već legendarnih imena poljskog, savremenog grafičkog dizajna. Kolekcije ilustracije i opreme knjige čine radovi – originalna dela objavljenih i neobjavljenih radova, naših uglednih ilustratora i grafičara, čije je stvaralaštvo obeležilo posleratnu, grafičku scenu u Srbiji. To su nezaobilazna imena, poput: Zlate Bilić, Ide i Rastka Ćirića, Bogdana Kršića, Bosiljke Kićevac, Mihajla Pisanjuka, Dušana Petričića...

Kolekcija savremene, umetničke i dokumentarne fotografije u Srbiji poseduje vredna dela, doajena umetničke fotografije starije i srednje generacije: Branibora Debeljkovića, Vojislava Marinkovića, Branislava Karanovića, Dragoljuba Kažića, Tomislava Peterneka, Mirka Lovrića.

Od 1996. godine, Odsek za savremenu primenjenu umetnost , poseduje i intezivno prati savremenu umetničku produkciju u oblasti stripa, kolekcionirajući dela srednje i sasvim mlade generacije: Dragana Živančevića, Saše Rakežića, Aleksandra Zografa, Zorana Janjetova . . .

Posebne kolecije ove zbirke su legati, posleratnih grafi čkih dizajnera i ilustratora, Djordja Milanovića i Dragoslava Stojanovića Sipa.