53. Dečji oktobarski salon
Program:
- Dodela diploma i nagrada
- Program u izvođenju učenika muzičke škole „Petar Konjović“, Beograd (Sofija Milenković – flauta, Kristina Petrić – sopran, Katarina Dakić – sopran, Luka Dodočić – bariton, klavirski saradnik: Katarina Ranković)
Autori kataloga i izložbe: Milica Cukić, muzejski savetnik i Lea Zei, likovni pedagog
Organizator: Muzej primenjene umetnosti
Bajka je najstarija vrsta čovekovog usmenog stvaralaštva. Ime potiče od reči „bajati“, što znači pripovedati, izmišljati, mađijati. Bajke imaju izuzetno značajnu ulogu u procesu odrastanja svakog deteta, pomažući mu da pronađe svoj put i smisao života. Bajke uvek na veoma dobar način podučavaju kako da se razlikuje dobro od zla, jer su njihove lekcije jasne i deci. Bajke uče decu da razmišljaju kritički tako što jasno pokazuju posledice odluka i dela glavnih junaka. Bajke nam proširuju vidike i podstiču dečju maštu. Vile, čarobnjaci ili divovi ulaze u naš svet realnosti i navode nas da razmišljamo kako bi to bilo da su stvarni i šta bi se onda dogodilo? Iako znamo da bajke nisu istinite, volimo da verujemo u njihovu čaroliju. Zato je ova velika tema, posebno značajna za razvoj dece i njihove kreativnosti, bila naš predlog likovnim pedagozima ove godine.
Prema propozicijama manifestacije, na konkurs koji raspisuje Muzej, mogu da se prijave deca uzrasta od 4 do 14 godina (predškolske ustanove, škole, dečji likovni ateljei, dečji kulturni centri i slične dečje ustanove i asocijacije). Na konkurs 53. Dečjeg oktobarskog salona prijavilo se 113 ustanova sa 1.000 radova, od kojih je Selekcioni žiri odabrao da se izloži 270 radova.
Pristigli radovi pokazuju zavidan nivo u savladanim tehnikama likovne i, naročito, primenjene umetnosti. Kada je reč o temi imamo drugačiju sliku. Na većini radova likovi i motivi su izmišljeni ili su inspirisani crtaćima, televizijom, časopisima. U manjoj meri su zastupljeni tradicionalni likovi iz poznatih bajki na kojima su odrastale generacije roditelja ili baka i deka današnjih učesnika. Vreme u kome živimo daje prednost telefonima, kompjuterima i brzom protoku informacija i senzacija, dok se za „staromodno“ čitanje bajki nema vremena, niti interesovanja. Kao da su zakazali i roditelji i pedagozi, nemajući dovoljno strpljenja i motivacije da se izbore sa izazovima novoga doba. A ko je na gubitku?