Dizajner nedelje, 22 – 28. januar 2021.
Anastas Jovanović (1817-1899)
Delatnost Anastasa Jovanovića na izradi nacrta za upotrebne predmete utemeljena je na primerima i praksi savremene evropske umetnosti. Formativni okvir za ovu aktivnost Jovanoviću je pružilo njegovo dugogodišnje prisustvo u prestonici Austrijskog carstva. Pravci njenog razvoja oblikovani su tokom školovanja na Likovnoj akademiji, čiji je nastavni program podsticao povezivanje umetnosti sa industrijom i trgovinom, i usmereni kroz Jovanovićevo aktivno učešće u umetničkom i kulturnom životu Beča, kao i kroz upoznavanje sa tokovima evropske umetnosti, prilikom kraćih putovanja po Evropi.
Nacrti su datovani u široki vremenski period Jovanovićevog života i rada u Beču, od završetka Akademije 1846. godine do povratka u Beograd 1858. godine i vezuju se za delovanje njegove umetničke radionice u ovom gradu. Pored nacrta za stoni pribor, koji su najbrojniji, u grupu nacrta za predmete profane namene spadaju i nacrti za različite elemente uređenja i dekoracije enterijera, kao i za odevne predmete. Grupa nacrta za predmete namenjene sakralnoj upotrebi je manja i čine je nacrti za bogoslužbene predmete i za delove svešteničke odežde. Svi nacrti izvedeni su vešto i precizno, u duhu aktuelnih stilskih koncepcija u austrijskom i srednjoevropskom umetničkom zanatstvu sredine XIX veka.
Iako predmeti izvedeni po Jovanovićevim nacrtima nisu sačuvani, njihova struktura upućuje na identitet mogućih poručilaca. Prema načinu obrade, primenjenim stilskim elementima i materijalu u kome je trebalo da budu izrađeni, predmeti na Jovanovićevim nacrtima pripadaju istom tipu luksuznih objekata inostrane provenijencije koji su putem porudžbina i uvoza stizali u Srbiju tokom XIX veka. Ovakvi predmeti bili su namenjeni sasvim određenom krugu konzumenata, iz redova gradskog stanovništva, i služili su opremanju njihovih privatnih prostora. Pored primarno upotrebne funkcije, artificirani predmeti služili su estetizaciji svakodnevnog života i uobičajenih rituala, u duhu prosvetiteljskih ideala, prisutnih i u srpskoj kulturi XIX veka.
Dizajner nedelje, 15 – 21. januar 2021.
Petar Karl Faberže (Peter Carl Fabergé, Sankt Peterburg, 1846 – Lozana 1920)
Bio je najstariji sin Gustava Faberžea, potomska francuskih hugenota, koji po dolasku u Sankt Peterburg otvara zlatarsku radnju 1842. godine. Šezdesetih godina XIX veka, Karl Faberže dovršava svoje zanatsko usavršavanje po Evropi i vraća se u Rusiju kako bi preuzeo očevu firmu. U početku su se bavili isključivo izradom juvelirskih predmeta. Karl Faberže postaje procenitelj i restaurator nakita iz carske kolekcije. Svojim predanim radom i originalnim komadima nakita trajno je privukao pažnju ruske carske porodice Romanovih, te od 1885. godine postaje zvanični dobavljač, a nešto kasnije i carski juvelir ruskog dvora.
Danas se ime Faberže najčešće povezuje sa kolekcijom skupocenih uskršnjih jaja. Kao simbol vaskrsenja, minijaturna jaja u formi privezaka su u ruskoj pravoslavnoj tradiciji predstavljala poklon koji se darivao za Uskrs. Inspirisana ovom tradicijom, radionica Karla Faberžea kreira prvo u nizu juvelirskih remek-dela u obliku uskršnjeg jaja za cara Aleksandra III koji ga na Uskrs 1885. godine poklanja svojoj supruzi Mariji Fjodorovnoj. Običaj darivanja luksuznih uskršnjih jaja svake godine nastavio je i njegov sin Nikolaj II, sve do 1916. godine.
Od 1887. godine radionica Faberže počela je i sa izradom većih srebrnih predmeta, stone i upotrebne srebrnine. Otvara se filijala firme u Moskvi, potom i u Odesi, Kijevu, u Londonu (od 1903. do 1905). Nakon Oktobarske revolucije porodica Faberže napušta Rusiju.
U zbirci Muzeja primenjene umetnosti, čuvaju se damski pribor za kosu (MPU, inv. br. 21262) i dekorativna srebrna tabakera, koji su nastali u ovoj radionici (MPU, inv. br. 23003).
Dizajner nedelje, 25 - 31. decembar 2020.
Dragutin Inkiostri Medenjak (1866–1942)
Kombinujući elemente narodne umetnosti i aktuelnog ar nuvoa, Inkiostri je dizajnirao celokupan enterijer kuće naučnika i geografa Jovana Cvijića, koja je sagrađena na Kopitarevoj gradini u Beogradu 1905. godine. U kući se danas nalazi Muzej Jovana Cvijića, u kome se mogu videti i delovi originalnog Inkiostrijevog enterijera.
U zbirci Muzeja primenjene umetnosti čuvaju se sto i stolica (MPU, inv. br. 4834 i 22761), delovi garniture za kabinet ministra prosvete, čiji je nacrt Inkiostri uradio spremajući se za Balkansku izložbu u Londonu 1907. godine. Garnitura pokazuje Inkiostrijevu želju za očuvanjem tradicionalnog u obradi drveta, uz istovremeno korišćenje elemenata ar nuvoa. U zbirci je sačuvana i polufotelja iz ranih 1920-ih godina (MPU, inv. br. 22771), tipična za ovaj period u Inkiostrijevom radu, kada je, koristeći dekorativne motive preuzete iz narodne kulture, dizajnirao nameštaj čvrstih, kubičnih formi.
U Muzeju primenjene umetnosti sačuvane su i Inkiostrijeve slike na tekstilu koje slika od 1909. godine, izvodeći zidne panele i paravane. Po izbijanju Prvog balkanskog rata počeo je da slika patriotske alegorije kao što su Orao i gusle (1912) i Sokolovi (1913; MPU, inv. br. 24208 i 9995), dok su u periodu posle Prvog svetskog rata bile veoma tražene njegove slike sa motivom čaplji, kao što je Čaplja II (1928–1932; MPU, inv. br. 9330). Slikajući čaplje, Inkiostri se inspirisao drvorezbarenim motivima sa gusala, makedonskih pisanica, preslica iz Dalmacije, Bosne, Hercegovine i Crne Gore, kao i drugim narodnim motivima.
Dizajner nedelje, 18 - 24. decembar 2020.
Slobodan Mašić (Beograd, 1939 – Beograd, 2016)
Tokom 1966. godine, Slobodan Mašić objavljuje nezavisnu knjigu pesama Marije Čudine Pustinja. U knjizi je bila umetnuta grafika Skladište njenog muža Leonida Šejke. Dve godine kasnije, sa Savetom Mašić, Borom Ćosićem, Dragošem Kalajićem i Stefanom Bogdanovićem osniva Studio Structure. Tada izdaje dva autorska izdanja – knjige Sadržaj Bore Ćosića i Krševina Dragoša Kalajića, u kojima nastaje znak Mašićevih Nezavisnih izdanja – četiri uspravne strelice, okrenute u raznim smerovima, koji će često koristiti i kasnije, za druga dizajnerska rešenja. Dizajn unutrašnjih strana Nezavisnih izdanja usko je povezan sa Mašićevom težnjom da se politička ili sociološka misao prenese na zadovoljavajući način. Ohrabrivao je slobodu govora i objavljivao autore koji nisu imali drugde da objave svoje tekstove, pošto je u socijalističkom društvu javna komunikacija bila jednosmerna. Na taj način, on radi za kritičko društveno polje, koje je obogaćeno tim izdanjima. Dizajn dobija autonomiju ako ima društvenu funkciju, jer tek pomoću dizajna lično postaje vidljivo u širem društvenom kontekstu.
Jedan od najznačajnijih opusa vizuelnih komunikacija u tadašnjoj Jugoslaviji Slobodan Mašić pravi za Beogradski internacionalni teatarski festival (BITEF) od 1971. do 1996. godine. Mira Trailović i Jovan Ćirilov pozvali su ga da, od 5. BITEF-a, radi total dizajn – kataloge, plakate, programe predstava, memorandume, ulaznice i koverte. Počev od 9. BITEF-a, Slobodan Mašić najčešće koristi fotografiju kao osnovu dizajna, kojim manipuliše na idejnom nivou, stvarajući novu realnost koja funkcioniše samo u okvirima koje je zamislio autor. Za 10. BITEF koristio je fotografiju svog prijatelja Ivana Pešića, na čije je naočare postavio umnoženi prozirni ideogram. Ovo grafičko rešenje će postati zaštitni znak festivala. Od jedanaestog izdanja BITEF-a, često koristi fotografije delova ljudskog tela, koje rade stalni saradnici Studio Structure, fotografi Vladimir Popović i Branislav Nikolić. Pojedini deo tela, kao detalj u sveukupnom ljudskom organizmu, prikazan je uveličan – preko celokupnog formata plakata.
Dizajner nedelje, 11 - 17. decembar 2020.
Ljubinko Jovanović
Dizajner nedelje, 4 - 10. decembar 2020.
Miloš Babić (1904-1968)
Preselivši se 1923. godine iz Subotice u Beograd, Miloš Babić je započeo karijeru u Ateljeu za molersko-farbarske poslove, reklame, firme i dekoracije Futur braće Pavla Bihalija i Oto Bihalji Merina. Iskustva internacionalnog konstruktivizma, kao i poznavanje postulata savremene reklame, s kojima se blisko upoznao radeći u Futuru, bila su odlučujuća za njegovu dizajnersku praksu, kojoj je bio posvećen od kraja dvadesetih godina do početka Drugog svetskog rata. Bavio se uobičajenim vidovima onovremene reklame – plakatima, novinskim i bioskopskim oglasima, reklamnim lecima, grafičkim identitetom firmi i etiketama za različite prozvode. Radnje koje su prodavale automobile, tkanine, odevne predmete, kozmetiku, pića i hranu, najčešće su se oglašavale, tako da su one najbrojnije i među Babićevom klijentelom, koja je pripadala trgovačkoj eliti. Vlasnici bioskopa i industrijalci, takođe, su ga angažovali. Babić je učestvovao na domaćim konkursima za grafička rešenja plakata, kao i na inostranim.
Iako je grafički dizajn smatrao svojom egizistencijalnom nužnošću a ne željenim izborom, Miloš Babić se tim poslom bavio odgovorno, dosledno izbegavajući banalnost. Time se svrstao u respektabilne predstavnike međuratnog beogradskog grafičkog dizajna. Posebnu vrednost imaju njegovi radovi nastali oko 1930. godine kada je, baveći se plakatom, bio najslobodniji da iskaže svoju pripadnost internacionalnom konstruktivizmu.
Dizajner nedelje, 27. novembar - 3. decembar 2020.
Vladislav Titelbah (1847-1925)
Opus Vladislava Titelbaha sadrži preko 9.000 akvarela, crteža, skica i grafika inspirisanih srpskim folklorom, nacionalnim i mitološkim temama. Kao popularni predlošci, te ilustracije su korišćene u dekoraciji predmeta primenjene umetnosti.
U zbirkama Muzeja primenjene umetnosti čuvaju se radovi različitih ateljea i radionica koji su u svojoj ponudi imali predmete ukrašene i ilustrovane prema Titelbahovim predlošcima.
Porcelanski tanjir iz Zbirke keramike, stakla i porcelana, ukrašen je prema Titelbahovim ornamentalnim prikazom iz srednjovekovnih manastira i predstavom Vino pije Kraljeviću Marko. Dekorativni tanjir predstavlja rad Prve srpske radionice za ukrašavanje porcelana i stakla Uroša Čavića iz Velike Kikinde, iz 1904. koja je najveći segment svoje delatnosti zasnivala na nacionalnim motivima inspirisanim pre svega Titelbahovim stvaralaštvom. Tome u prilog je i jedan stakleni bokal sa predstavom Stefana Prvovenčanog iz prve decenije HH veka, čiju dekoraciju majstor Čavić nalazi u istom izvoru.
U istom kontekstu treba posmatrati i Titelbahove crteže po kojima su izvedeni motivi s nacionalnom tematikom u štampanim medijima u Srbiji krajem XIX veka – na prvim serijama razglednica u Srbiji, u izdanju beogradske knjižare Velimira Valožića (od 1895. godine) i u knjizi prof. Vladimira Karića Srbija, opis zemlje naroda i države (Beograd 1887). Primerak knjige, kao i dva primerka razglednica, iz serija štampanih 1897. i 1898. godine, čuvaju se u kolekcijama Zbirke fotografije, primenjene grafike i umetničke opreme knjige.
U vreme srpskog nacionalnog buđenja, Titelbahovo delo je imalo važnu ulogu u kreiranju srpskog nacionalnog identiteta u širim građanskim slojevima u Srbiji. Njegova dela su danas svrstana u prvoklasne izvore za tumačenje srpske vizuelne kulture i umetnosti 19. i početka 20. veka.
Dizajner nedelje, 20 - 26. novembar 2020.
Berta Alkalaj r. Štajner (Pančevo, 1874 – ?), ženska modna krojačica
Zbog toga su dobri majstori, vlasnici opremljenih salona, zapošljavali veliki broj radnika. Radili su samo za imućnije mušterije, a često su odlazili i na usavršavanje u inostranstvo, odakle su donosili znanja o novim dostignućima i metodama. Među ugledne majstore u Beogradu spadala je i ženska modna krojačica Berta Alkalaj. Bila je udata za beogradskog trgovca tekstilom Josifa Alkalaja, a njen krojački salon nalazio se na Terazijama.
Zahvaljujući popularnosti koju je uživala među „gospođama i gospođicama, naročito iz trgovačkog reda“, Berta Alkalaj se pojavljuje kao sporedni lik u romanu Sretena Stojkovića Na stramputici (1926). Kroz priču o porodici Nikole Mladenovića, imućnog trgovca na veliko platnarskom i pamučnom robom, roman prati društveni život i modu u Beogradu „na tri godine pre Svetskog rata“. U romanu, Nikoline ćerke Nada i Vera šiju kod Berte balske haljine „od finog belog fulara na ružičastoj svilenoj podlozi, s ružičastim mašnama na ramenima i s pozlaćenim treperavim pojasom o kome su, po tadanjoj modi visili nizovi sjajnih ‘perla’“. Po Stojkovićevoj priči, „navala“ kod Berte bila je tolika da se „teško dolazilo na red“, a nositi haljinu koju je ona sašila bila je stvar prestiža u tolikoj meri da su „neke tašte dame dolazile u iskušenje da tvrde, kako im je nova toaleta Bertin posao, mada to ne beše slučaj“.
U zbirci Muzeja primenjene umetnosti sačuvana je svilena venčana haljina bež boje, s detaljima od mašinske čipke, sašivena u krojačkom salonu Berte Alkalaj. Danica Paligorić, ćerka kragujevačkog trgovca Trifuna Paligorića, nosila je ovu haljinu na venčanju sa pešadijskim majorom Nikolom Jorgovanovićem, u Nišu 1911. godine. Osim detaljnih podataka o tome ko je, gde i kada nosio ovu haljinu, njena posebna vrednost za studije mode u Srbiji leži i u činjenici da su uz nju sačuvani i neki od modnih detalja koje je Danica nosila na venčanju: deo nevestinskog venca (MPU, inv. br. 22866), rukavice i cipele, ali i fotografije i druga dokumenta vezana za venčanje Danice i Nikole (pozivnica za venčanje, jelovnik na svadbenom ručku, red igara i dr).