ЖИГ ВРЕМЕНА: ГРАФИЧКЕ КОМУНИКАЦИЈЕ АНДРЕЈЕ МИЛЕНКОВИЋА

ЖИГ ВРЕМЕНА: ГРАФИЧКЕ КОМУНИКАЦИЈЕ АНДРЕЈЕ МИЛЕНКОВИЋА

06. новембар - 13. децембар 2023.

ЖИГ ВРЕМЕНА: ГРАФИЧКЕ КОМУНИКАЦИЈЕ АНДРЕЈЕ МИЛЕНКОВИЋА

6. новембар – 13. децембар 2023. године

ПРОСЛАВА ДАНА МУЗЕЈА И СВЕЧАНО ОТВАРАЊЕ СТУДИЈСКЕ ИЗЛОЖБЕ:
ПОНЕДЕЉАК 6. НОВЕМБАР 2023. У 19.00

Биљана Јотић, директор Музеја примењене уметности, обратиће се публици поздравним речима и представити тим Музеја и реализоване активности током 2023. године
Љуба Тодић, инжењер и сарадник Андреје Миленковића, поделиће са публиком приче из живота и рада са Андрејом Миленковићем и отворити изложбу
Слободан Јовановић, виши кустос МПУ и аутор изложбе, испричаће како је настајала изложба, као и делови изложбене поставке

Следи коктел

Аутор изложбе: Слободан Јовановић, виши кустос МПУ

Организатор: Музеј примењене уметности

 

Ретроспективна изложба Жиг времена: Графичке комуникације Андреје Миленковића представља најобухватнији преглед стваралаштва Андреје Миленковића (1923-2005), најпознатијег креатора поштанских марака у СФРЈ. Изложбом се обележава стогодишњица уметниковог рођења, а организује се поводом Дана Музеја примењене уметности.

На изложби је приказано око 220 различитих поштанских марака, као и 80 скица, нацрта, идејних пројеката и графика Андреје Миленковића, који су послужили за дизајн и ликовно обликовање поштанских марака и коверата првог дана, као и неколико логотипа, пиктограма и пројеката графичке идентификације различитих манифестација и јубилеја образовних институција у Србији.

Изложба Жиг времена је подељена на десет тематских целина, према мотиву или поводу за издавање марке. У тексту каталога, кустос изложбе, Слободан Јовановић наглашава: „Андреја Миленковић је, од средине шездесетих до половине осамдесетих година прошлог века, обрадио готово све теме које су приказане на редовним и пригодним издањима југословенских поштанских марака: пошта и саобраћај, уметност и археогија, спорт, култура и хуманитарне акције, флора и фауна, туризам, сећање на чувене личности и догађаје из историје југословенских народа и др. Управо су серије пригодних марака имале великог успеха у економском и културолошком смислу – код филателиста широм света. Као врстан минијатуриста и познавалац графичких и штампарских техника, на малој површини од неколико квадратних центиметара изводио је суптилне дизајнерске композиције по својим нацртима или фотографским предлошцима. На поштанским маркама различитих тематика и врста штампе, видимо како се Андреја Миленковић ангажовао у свим аспектима настанка марака и како је постао један од најзначајнијих уметника графичких, визуелних и друштвених комуникација у тадашњој Југославији.“

Радови приказани на изложби Жиг времена: Графичке комуникације Андреје Миленковића део су заоставштине коју је госпођа Ружица Арсенијевић-Миленковић поклонила Музеју током протекле четири године. Поред тога, приказан је и део колекције марака господина Владана Челебоновића.

РАДНА БИОГРАФИЈА

Андреја Миленковић (Лесковац, 1923 – Београд, 2005), дипломирао је на Академији примењених уметности (данас Факултет примењених уметности) у Београду, на графичком одсеку у класи професора Михаила Петрова 1954. године. Био је креатор ликовних решења за поштанске марке у Бироу за поштанске марке (касније РО Југомарка, садашња Србијамарка) Заједнице југословенских пошта, телеграфа и телефона у Београду, од 1966. до 1984. Радио је на месту главног референта за израду марака и вредносница, a Службу за производњу и дистрибуцију марака и вредносница у Бироу водио је од 1976. до 1984. године. Једини је аутор са ових простора који је добио награду за „најлепша марку на свету” на највећој светској филателистичкој изложби у Италији 1968. године. Израдио је више серија марака издатих поводом Зимских олимпијских игара у Сарајеву, као и Летњих олимпијских игара у Лос Анђелесу 1984. године. Дизајнирао је чувену југословенску новчаницу од 1.000 динара 1975. године, која је названа „голубица“, затим логотип Београдског сајма, као и изглед сва три степена ордена Светог Саве, који додељује Српска православна црква.

У Удружењу ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Србије (УЛУПУДС), где постаје члан 1955. године, био је главни и одговорни уредник листа Уметност и индустрија, као и председник од 1960. до 1964. У истом периоду био је и члан Савета за културу СР Србије и члан комисије СР Србије за израду седмогодишњег плана развоја ликовних уметности. Излагао је у Београду (Музеј примењене уметности, 1982 и Музеј аутомобила (постхумно), 2006), Пироту (Културни центар, 1982 и Музеј понишавља, 1986), Новом Саду (Галерија Матице српске, 1982), Сарајеву (Галерија дома ЈНА, 1984), као и галеријама у Скопљу, Херцег Новом, Љубљани, Сплиту, Софији, Бечу, Милану, Лугану, Паризу, Прагу, Солуну, Амстердаму и Њујорку.

Добитник је великог броја признања, захвалница и диплома, од којих издвајамо: Седмојулска награда, Београд, 1959; Плакете Удружења ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Србије (УЛУПУ(Д)С) 1962, 1973, 1978, 1979, 1982; Златна плакета Форма 64, Нови Сад, 1966; Награда Најлепша марка на свету, VIII Светска изложба поштанских марака Европа (Gran Premio Napoli dell’Arte Filatelica, VIII Mostra del francobollo EUROPA 68), Напуљ, Италија; Трећа, четврта и осма награда Међународног салона CEPT 69, Париз, 1969; Спомен-плакета града Београда, 1974; Велика награда, XVI светска изложба поштанских марака Европа, Напуљ, Италија, 1976; Повеља поводом 40-годишњице постојања УЛУПУДС-а као председнику од 1960. до 1964. године, 1994; Признање Златни знак за изузетан допринос у развоју филателије, Савез филателиста Србије, 1998. године.

ИЗБОР РАДОВА

Аутор: Андреја Миленковић

Идејно решење марке Алпска стрижибуба за конкурс „Седмо пригодно издање са сликама фауне југословенског подручја (инсекти)”, Београд, 1966.

Марке „Народни хероји Југославије”, Завод за израду новчаница, Београд, 28. 11. 1973.

Идејно решење марке Крушевац за „Редовно издање с туристичким мотивима”, Београд, 1971.

Нацрт марке за „Пригодно издање поводом нове 1968. године”, са Б. Спремо, Београд, 1967.

Нацрт за доплатну марку у корист Црвеног крста, Београд, 1974.

Идејно решење логотипа Међународне конференције „Проналазаштво као фактор развоја технологије у земљама у развоју”, Београд, 1981.

Идејно решење логотипа VI међународне изложбе балканских земаља „Балканфила VI”, Београд, 1977.

Марка Бохињско језеро (А. Карингер) из серије „Уметност у Југославији кроз векове”, Државна штампарија, Беч, 3. 10. 1968. Власништво: Владан Челебоновић, Београд.

Марка Караула (Ђ. Јакшић) из серије „Уметност у Југославији кроз векове”, ЗИН, Београд, 28. 11. 1967.

Идејно решење за серију поштанских марака издатих поводом одржавања ХI зимских олимпијских игара у Сапороу, гравер В. Цветковић, Београд, 1971–1972.

Нацрт марке за пригодно издање „XXIII летње олимпијске игре – Лос Анђелес 1984”, Београд, 1984.

Марка – пригодно издање „XIV зимске олимпијске игре – Сарајево 1984“, ЗИН, Београд, 8. 2. 1984.

ФОТОГРАФИЈЕ СА ПРОСЛАВЕ ДАНА МПУ И ОТВАРАЊА ИЗЛОЖБЕ

Ауторка фотографија: Драгана Удовичић