ŽIG VREMENA: GRAFIČKE KOMUNIKACIJE ANDREJE MILENKOVIĆA

ŽIG VREMENA: GRAFIČKE KOMUNIKACIJE ANDREJE MILENKOVIĆA

06. novembar - 13. decembar 2023.

ŽIG VREMENA: GRAFIČKE KOMUNIKACIJE ANDREJE MILENKOVIĆA

6. novembar – 13. decembar 2023. godine

PROSLAVA DANA MUZEJA I SVEČANO OTVARANJE STUDIJSKE IZLOŽBE:
PONEDELJAK 6. NOVEMBAR 2023. U 19.00

Biljana Jotić, direktor Muzeja primenjene umetnosti, obratiće se publici pozdravnim rečima i predstaviti tim Muzeja i realizovane aktivnosti tokom 2023. godine
Ljuba Todić, inženjer i saradnik Andreje Milenkovića, podeliće sa publikom priče iz života i rada sa Andrejom Milenkovićem i otvoriti izložbu
Slobodan Jovanović, viši kustos MPU i autor izložbe, ispričaće kako je nastajala izložba, kao i delovi izložbene postavke

Sledi koktel

Autor izložbe: Slobodan Jovanović, viši kustos MPU

Organizator: Muzej primenjene umetnosti

 

Retrospektivna izložba Žig vremena: Grafičke komunikacije Andreje Milenkovića predstavlja najobuhvatniji pregled stvaralaštva Andreje Milenkovića (1923-2005), najpoznatijeg kreatora poštanskih maraka u SFRJ. Izložbom se obeležava stogodišnjica umetnikovog rođenja, a organizuje se povodom Dana Muzeja primenjene umetnosti.

Na izložbi je prikazano oko 220 različitih poštanskih maraka, kao i 80 skica, nacrta, idejnih projekata i grafika Andreje Milenkovića, koji su poslužili za dizajn i likovno oblikovanje poštanskih maraka i koverata prvog dana, kao i nekoliko logotipa, piktograma i projekata grafičke identifikacije različitih manifestacija i jubileja obrazovnih institucija u Srbiji.

Izložba Žig vremena je podeljena na deset tematskih celina, prema motivu ili povodu za izdavanje marke. U tekstu kataloga, kustos izložbe, Slobodan Jovanović naglašava: „Andreja Milenković je, od sredine šezdesetih do polovine osamdesetih godina prošlog veka, obradio gotovo sve teme koje su prikazane na redovnim i prigodnim izdanjima jugoslovenskih poštanskih maraka: pošta i saobraćaj, umetnost i arheogija, sport, kultura i humanitarne akcije, flora i fauna, turizam, sećanje na čuvene ličnosti i događaje iz istorije jugoslovenskih naroda i dr. Upravo su serije prigodnih maraka imale velikog uspeha u ekonomskom i kulturološkom smislu – kod filatelista širom sveta. Kao vrstan minijaturista i poznavalac grafičkih i štamparskih tehnika, na maloj površini od nekoliko kvadratnih centimetara izvodio je suptilne dizajnerske kompozicije po svojim nacrtima ili fotografskim predlošcima. Na poštanskim markama različitih tematika i vrsta štampe, vidimo kako se Andreja Milenković angažovao u svim aspektima nastanka maraka i kako je postao jedan od najznačajnijih umetnika grafičkih, vizuelnih i društvenih komunikacija u tadašnjoj Jugoslaviji.“

Radovi prikazani na izložbi Žig vremena: Grafičke komunikacije Andreje Milenkovića deo su zaostavštine koju je gospođa Ružica Arsenijević-Milenković poklonila Muzeju tokom protekle četiri godine. Pored toga, prikazan je i deo kolekcije maraka gospodina Vladana Čelebonovića.

RADNA BIOGRAFIJA

Andreja Milenković (Leskovac, 1923 – Beograd, 2005), diplomirao je na Akademiji primenjenih umetnosti (danas Fakultet primenjenih umetnosti) u Beogradu, na grafičkom odseku u klasi profesora Mihaila Petrova 1954. godine. Bio je kreator likovnih rešenja za poštanske marke u Birou za poštanske marke (kasnije RO Jugomarka, sadašnja Srbijamarka) Zajednice jugoslovenskih pošta, telegrafa i telefona u Beogradu, od 1966. do 1984. Radio je na mestu glavnog referenta za izradu maraka i vrednosnica, a Službu za proizvodnju i distribuciju maraka i vrednosnica u Birou vodio je od 1976. do 1984. godine. Jedini je autor sa ovih prostora koji je dobio nagradu za „najlepša marku na svetu” na najvećoj svetskoj filatelističkoj izložbi u Italiji 1968. godine. Izradio je više serija maraka izdatih povodom Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu, kao i Letnjih olimpijskih igara u Los Anđelesu 1984. godine. Dizajnirao je čuvenu jugoslovensku novčanicu od 1.000 dinara 1975. godine, koja je nazvana „golubica“, zatim logotip Beogradskog sajma, kao i izgled sva tri stepena ordena Svetog Save, koji dodeljuje Srpska pravoslavna crkva.

U Udruženju likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije (ULUPUDS), gde postaje član 1955. godine, bio je glavni i odgovorni urednik lista Umetnost i industrija, kao i predsednik od 1960. do 1964. U istom periodu bio je i član Saveta za kulturu SR Srbije i član komisije SR Srbije za izradu sedmogodišnjeg plana razvoja likovnih umetnosti. Izlagao je u Beogradu (Muzej primenjene umetnosti, 1982 i Muzej automobila (posthumno), 2006), Pirotu (Kulturni centar, 1982 i Muzej ponišavlja, 1986), Novom Sadu (Galerija Matice srpske, 1982), Sarajevu (Galerija doma JNA, 1984), kao i galerijama u Skoplju, Herceg Novom, Ljubljani, Splitu, Sofiji, Beču, Milanu, Luganu, Parizu, Pragu, Solunu, Amsterdamu i Njujorku.

Dobitnik je velikog broja priznanja, zahvalnica i diploma, od kojih izdvajamo: Sedmojulska nagrada, Beograd, 1959; Plakete Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije (ULUPU(D)S) 1962, 1973, 1978, 1979, 1982; Zlatna plaketa Forma 64, Novi Sad, 1966; Nagrada Najlepša marka na svetu, VIII Svetska izložba poštanskih maraka Evropa (Gran Premio Napoli dell’Arte Filatelica, VIII Mostra del francobollo EUROPA 68), Napulj, Italija; Treća, četvrta i osma nagrada Međunarodnog salona CEPT 69, Pariz, 1969; Spomen-plaketa grada Beograda, 1974; Velika nagrada, XVI svetska izložba poštanskih maraka Evropa, Napulj, Italija, 1976; Povelja povodom 40-godišnjice postojanja ULUPUDS-a kao predsedniku od 1960. do 1964. godine, 1994; Priznanje Zlatni znak za izuzetan doprinos u razvoju filatelije, Savez filatelista Srbije, 1998. godine.

IZBOR RADOVA

Autor: Andreja Milenković

Idejno rešenje marke Alpska strižibuba za konkurs „Sedmo prigodno izdanje sa slikama faune jugoslovenskog područja (insekti)”, Beograd, 1966.

Marke „Narodni heroji Jugoslavije”, Zavod za izradu novčanica, Beograd, 28. 11. 1973.

Idejno rešenje marke Kruševac za „Redovno izdanje s turističkim motivima”, Beograd, 1971.

Nacrt marke za „Prigodno izdanje povodom nove 1968. godine”, sa B. Spremo, Beograd, 1967.

Nacrt za doplatnu marku u korist Crvenog krsta, Beograd, 1974.

Idejno rešenje logotipa Međunarodne konferencije „Pronalazaštvo kao faktor razvoja tehnologije u zemljama u razvoju”, Beograd, 1981.

Idejno rešenje logotipa VI međunarodne izložbe balkanskih zemalja „Balkanfila VI”, Beograd, 1977.

Marka Bohinjsko jezero (A. Karinger) iz serije „Umetnost u Jugoslaviji kroz vekove”, Državna štamparija, Beč, 3. 10. 1968. Vlasništvo: Vladan Čelebonović, Beograd.

Marka Karaula (Đ. Jakšić) iz serije „Umetnost u Jugoslaviji kroz vekove”, ZIN, Beograd, 28. 11. 1967.

Idejno rešenje za seriju poštanskih maraka izdatih povodom održavanja HI zimskih olimpijskih igara u Saporou, graver V. Cvetković, Beograd, 1971–1972.

Nacrt marke za prigodno izdanje „XXIII letnje olimpijske igre – Los Anđeles 1984”, Beograd, 1984.

Marka – prigodno izdanje „XIV zimske olimpijske igre – Sarajevo 1984“, ZIN, Beograd, 8. 2. 1984.

FOTOGRAFIJE SA PROSLAVE DANA MPU I OTVARANJA IZLOŽBE

Autorka fotografija: Dragana Udovičić