GORANA STEVANOVIĆ
Narodna biblioteka Srbije, Beograd
gorana.stevanovic@nb.rs

HETEROGENI OPUS JOVANA J. PEŠIĆA U GRAFIČKOJ ZBIRCI NARODNE BIBLIOTEKE SRBIJE
THE HETEROGENEOUS OPUS OF JOVAN J. PEŠIĆ IN THE GRAPHIC COLLECTION OF THE NATIONAL LIBRARY OF SERBIA

Zbornik 19/2023 (Muzej primenjene umetnosti), strana 74-84

Kategorija članka: pregledni rad

UDK:
7.012:096
027.54:76(497.11)
73/76:929 Пешић Ј.

Apstrakt:
Samouki umetnik Jovan J. Pešić (1886–1936), čija heterogena delatnost obuhvata period od 1897. do 1934, ostavio je za sobom brojna idejna rešenja iz oblasti arhitekture, karikature i vajarstva. Glavni izvor za proučavanje Pešićevog opusa, koji do sada nije dosledno i sistematski istražen, bila je Grafička zbirka Narodne biblioteke Srbije u kojoj se čuva trista devedeset Pešićevih crteža, skica, karikatura i arhitektonskih projekata, fotografija sa fronta iz perioda Prvog svetskog rata, kao i nacrta iz domena naoružanja iz međuratnog perioda. U radu su mapirane ključne tačke Pešićevog profesionalnog puta na osnovu pregleda originalne građe, kao i relevantne literature u kojoj se fragmentarno pominje delatnost ovog nedovoljno istraženog umetnika. U tumačenju Pešićevih nacrta oklopnih vozila i plovila iz međuratnog perioda značajna je bila pomoć stručnjaka iz Vojnog muzeja u Beogradu. Jovan Pešić se svakako ne može podvesti pod odrednicu klasično profilisanog umetnika, već je pre reč o vizionaru koji je nastojao da, sledeći Inkiostrijevu zamisao, prenese elemente srpske tradicije i narodnog duha u sve vidove umetničkog izražavanja. Ostaće upamćen po velikom broju nerealizovanih projekata, ali i kao idejni tvorac raznolikih i inovativnih idejnih rešenja varirajućeg kvaliteta iz oblasti likovne i primenjene umetnosti kojima je nedostala studioznost školovanog umetnika. Najveći uspeh Pešić je nedvosmisleno postigao radeći plastiku manjeg formata, kao i karikature političke i društvene tematike. Pokušavajući da argumentujemo Pešićeve ambiciozne zamisli u domenu primenjene umetnosti i zanatstva, suočavamo se sa činjenicom da je njegov opus ostao u senci velikana srpske skulpture i karikature sa početka dvadesetog veka.

Ključne reči:
Jovan Pešić, Grafička zbirka, karikature, projekti, crteži

Summary:
Self-taught artist Jovan J. Pešić (1886-1936), whose heterogeneous activity covers the period 1897-1934, left behind a number of ideas in the fields of architecture, caricature and sculpture. The main source for the study of Pešić’s oeuvre, which has not been systematically researched until now, was the Graphic Collection of the National Library of Serbia, which stores three hundred and ninety of Pešić’s drawings, sketches, caricatures and architectural projects, as well as photographs from the front from the period of World War I and sketches of weapons from the interwar period. The paper maps the key points of Pešić’s professional path based on a review of the original material, as well as a relevant literature in which the activity of this insufficiently researched artist is mentioned in fragments. In the interpretation of the artist’s designs of armored vehicles and vessels from the interwar period, the assistance of experts from the Military Museum in Belgrade was significant. Jovan Pešić cannot be categorized as a classic profiled artist but rather a visionary who, following Inkiostri’s idea, transmits elements of Serbian spiritual tradition and folk character. He will be remembered for a large number of unrealized projects, but also as the creator of different and innovative conceptual solutions of varying quality in the field of fine and applied arts. Trying to understand Pešić’s ambitious ideas in the field of applied art and craftsmanship, we are faced with the fact that his oeuvre remained in the shadow of the great Serbian sculptures and cartoonists from the beginning of the twentieth century.

Translated by the author

Ovde možete preuzeti PDF članka (718 KB)