DITER ZULS (DIETER SULS)
Muzej mode, Antverpen

EUROPEANA FASHION: PAST, PRESENT AND FUTURE
EUROPEANA FASHION: prošlost, sadašnjost i budućnost

Zbornik 11/2015 (Muzej primenjene umetnosti), strana 44-53

Kategorija članka: pregledni rad

UDK:
391(4)
069:7.05]:004.932

Abstract:
The subject of this article is the Europeana Fashion project, an EU-funded project that deals with digital fashion heritage. The project consortium consisted of 22 partners from 12 European countries and included the Victoria and Albert Museum, Les Arts Décoratifs, MoMu, the archives of brands, such as Missoni and Pucci, as well as the Museum of Applied Art in Belgrade. The main goal of Europeana Fashion was to harvest the digital collections of fashion institutions and to represent them in a uniform way on a specialized fashion portal. This article outlines the origins of the project, focussing on its main achievements, and offers to the reader a look into the future of europeanafashion.eu.

Key words:
digital heritage, fashion, Europeana, costume, content aggregation

Rezime:
U vreme kada se muzeji i arhivi suočavaju sa velikim finansijskim, društveno-ekonomskim i digitalnim izazovima, saradnja itekako ima smisla. Zato uspostavljanje zajedničke osnove koja nudi rešenja za potrebe i probleme partnera predstavlja jedno od najvećih dostignuća projekta Europeana Fashion. Projekat Europeana Fashion finansiran je u okviru Programa za konkurentnost i inovativnost Evropske komisije (CIP), tema: Agregacija sadržaja za portal Europeana (Aggregating Content for Europeana); projekat je dobio trogodišnju donaciju za izradu tematskog agregatora koji bi prikupljao digitalne sadržaje u vezi sa modom.

Konzorcijum Europeana Fashion činila su 22 partnera čiji je zadatak bio da na portal Europeana postave 700.000 digitalnih zapisa, koji sadrže digital- ne slike različitih predmeta, od istorijskih kostima i aksesoara, do crteža, časopisa, skica, forografija, video zapisa, modnih kataloga i dr.

Projekat Europeana Fashion finansiran je u okviru Mreže najbolje prakse (Best Practice Network) i morao je da ispuni sledeće ciljeve:
• agregirati i međusobno uskladiti postojeće digitalne sadržaje iz najvažnijih i najzanim- ljivijih evropskih modnih zbirki;
• postići bolju interoperabilnost rasutih i heterogenih zbirki;
• omogućiti pristup digitalnim sadržajima kreiranjem posebnog portala posvećenog modi;
• razviti alate i servise za integraciju sadržaja koje kreiraju korisnici;
angažovati evropsku modnu zajednicu u muzejima, na univerzitetima i u privatnom sektoru.

Projekat se formalno završio u februaru 2015, a nakon toga ga je ocenila Evropska komisija. U oceni je zaključeno da je projekat ostvario sve zacrtane ciljeve, a da je u nekim segmentima prevazišao očekivanja.

Nakon okončanja projekta, opstanak portala Europeana Fashion omogućen je zahvaljujući dvema inicijati- vama:
• Međunarodnom udruženju Europeana Fashion (Europeana Fashion International Association)

U avgustu 2014. godine osnovano je Međunarodno udruženje Europeana Fashion, koje je je registrovano u Italiji. Zahvaljujući ovoj inicijativi, Europeana Fashion je postala pravno lice koje se finansira prilozima članova.
Europeana Fashion u okviru Infrastrukture digitalnih servisa portala Europeana (Europeana Digital Service Infrastructure)

Krajem septembra 2014. godine, Fondacija Europeana, tj. pravno lice koje je nosilac incijative Europeana, podnela je predlog projekta u okviru još jednog programa koji finansira Evropska unija – Instrumenta za povezivanje Evrope (Connecting Europe Facility). Ove inicijative će omogućiti projektu Europeana Fashion da opstane, proširi postojeću mrežu i realizuje konkretne akcije.

Ovde možete preuzeti PDF članka (1.0 MB)