- u h

kao organizatori Nastupa Republike Srbije
na Praškom kvadrijenalu scenskog dizajna i scenskog prostora 2023.
 

raspisuju

 

JAVNI KONKURS
za učešće u kategoriji NACIONALNE POSTAVKE nastupa Srbije
na Praškom kvadrijenalu scenskog dizajna i scenskog prostora 2023. godine

  1. Praški kvadrijenale scenskog dizajna i scenskog prostora 2023.

Praški kvadrijenale najznačajnija je svetska manifestacija posvećena scenskom dizajnu i scenskom prostoru. Osnovana 1967. godine, ova manifestacija danas predstavlja široku platformu za istraživanje različitih oblasti scenskog stvaralaštva.

Praški kvadrijenale scenskog dizajna i scenskog prostora 2023. biće održan od 8. do 18. juna 2023. godine.

Umetnički koncept Kvadrijenala posvećen je temi Rare, shvaćenoj u širokom polju mogućih prevoda ovog pojma, ali sa prevashodnom željom da ukaže na retke i izuzetne ideje, dela i umetnike koji stvaraju u pozorištu i izvođačkim umetnostima u poslednjih šest godina. Tema Kvadrijenala u kategoriji Nacionalne postavke (Section of Countries and Regions) je Izuzetne vizije (Rare visions).

Prostorni koncept Kvadrijenala posvećen je industrijskom nasleđu, pa je glavni prostor izlaganja kompleks nekadašnje klanice u praškoj oblasti Hološovice, tj. tržnice (Pražská Tržnice), danas istoimenog umetničkog distrikta.

Umetnički koncept Kvadrijenala, poziv za učešće zemljama i regionima i informacije o prostoru izlaganja dostupni su javno na zvaničnoj internet stranici Kvadrijenala https://www.pq.cz/.

  1. Nastup Republike Srbije na Kvadrijenalu 2023.

Republika Srbija na Kvadrijenalu 2023. nastupa u dve kategorije: Nacionalna postavka i Studentska sekcija.

Organizatori nastupa su Muzej primenjene umetnosti, Beograd i SCEN – Centar za scenski dizajn, arhitekturu i tehnologiju Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu – OISTAT centar za Srbiju.

Komesarke nastupa su:

  • MA Biljana Jotić, istoričarka umetnosti, u svojstvu v.d. direktora Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu; i
  • dr Tatjana Dadić Dinulović, teoretičarka scenskog dizajna, redovna profesorka Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu.

Programski savet nastupa, pored Komesarki, čine:

  • mr Milica Cukić, istoričarka umetnosti, muzejska savetnica Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu;
  • dr um. Mia David, arhitektkinja, vanredna profesorka Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu;
  • dr um. Zoran Maksimović, dizajner zvuka, redovni profesor Fakulteta dramskih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu;
  • Marko Lađušić, akademski vajar, redovni profesor Fakulteta primenjenih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu;
  • mr Maja Mirković, kostimografkinja, samostalna umetnica, članica ULUPUDS-a;
  1. Tema nastupa i programski tekst

Komesarke i Programski savet odredili su sledeću temu i programski tekst nastupa Srbije u kategoriji Nacionalne postavke:

O nežnosti i odgovornosti

Poslednjih godina, sve češće, slušamo o potrebi da pozorište, ljudi koji ga stvaraju, oni koji ga posećuju i vole, kao i oni koji o njemu pišu, tragaju za ljubavlju i nežnošću, kao o vrednim, odgovornim i aktuelnim pozorišnim temama. Pozorište, dakle, mora da bude odgovorno, jer neodgovorno stvaranje pozorišta, bez duhovnog i, ponekad, fizičkog rizika, predstavlja nemoralnu zabavu. Tema nežnosti, ili još šire, ljubavi, za kojom tragamo u pozorištu i oko njega već godinama, postala je ovoga puta lajtmotiv nastupa Srbije, pre svega iz potrebe da se zbog vremena u kome živimo, i uprkos njemu, vremenu „nesigurnosti, strepnje i izolacije“[1], nežnošću bavimo, posvećeno i posve odgovorno. Nežnost ovde, posmatramo, kao mogući metaforički prevod ključne reči Kvadrijenala, povezujući rare sa izuzetnim, posebnim i jedinstvenim – sa suptilnošću stvaranja u pozorištu i oko njega, ali i sa odgovornošću tog stvaranja koja je, isto tako, posebna i retko prisutna.

Oslonac promišljanja nastupa Srbije na Praškom kvadrijenalu našli smo, ponovo, u problemskom pristupu i tematizaciji rada, zajedničkim za dve kategorije – Nacionalnu postavku (Section of Countries and Regions) i Studentsku sekciju (Student Exhibition).

Iako povezane zajedničkom ključnom temom, ili ključnim rečima, izložbe će biti dodatno tematizovane. Nacionalna postavka biće posvećena izuzetnim ljudima i/ili njihovim radovima, dok će se studentska baviti izuzetnim pričama o posebnim prostorima mladih ljudi, mestima o kojima misle i sanjaju. Specifičnost oba rada ogledaće se i u uspostavljanju aktivnog odnosa prema mestu izlaganja, u sadržinskom, značenjskom i prostornom kontekstu. Treći, sastavni deo nastupa, biće katalog, zajednički za obe izložbe, usmeren na ukupno razumevanje ideja, narativa i umetničkih postupaka.

Osim na teme nežnosti, odgovornosti i snova, nastup Srbije biće oslonjen na one autorske pristupe scenskom dizajnu u pozorištu i izvođačkim umetnostima koji ovu oblast stvaralaštva vide i razvijaju kao snažni sastavni deo ukupne umetničke ideje, a ne kao podređenu ili prateću disciplinu. Bavićemo se, dakle, delovanjem umetnika (profesionalaca i studenata) koji svojim radom objedinjuju pojedinačne discipline i proširuju polja delovanja, gradeći time razvijene ili nove umetničke forme.

U kontekstu nacionalne postavke, zanimaće nas posvećeni i odgovorni stvaraoci i njihovi radovi, bez obzira na jezike na kojima stvaraju, institucije iz kojih dolaze (ili u njima uopšte ne rade), godine života, nacionalnost i prethodno obrazovanje. Zanimaće nas strastveni i nežni autori, ljudi koji sa mnogo ljubavi i uverenja rade u pozorištu i oko njega. Oni koji imaju šta da kažu, i imaju želju i hrabrost da to urade.

  1. Zadatak konkursa i konkursnih radova

Zadatak konkursa je da mapira umetnički i profesionalni rad u svim oblastima vezanim za scenski dizajn, u pozorištu i izvođačkim umetnostima, tj. da pronađe, zabeleži i prikaže savremene izraze u oblasti scenskog dizajna i scenskog prostora, posebno autorske pozicije i inicijative posvećene ispitivanju granica pojedinačnih disciplina, proširujući polje delovanja sopstvene umetničke prakse.

Konkursom pozivamo sve umetnice, umetnike i umetničke grupe koji deluju unutar i van institucija, čiji su radovi izvedeni na zvaničnim scenama, u alternativnim prostorima i/ili nezavisnim produkcionim okvirima na teritoriji Srbije, kao i domaće umetnice i umetnike koji su svoja dela ostvarili izvan granica naše zemlje.

Zadatak umetnika je da scenskim sredstvima, baveći se scenskim prostorom i scenskim dizajnom – pri čemu ovi pojmovi treba da budu tretirani i razmatrani u najširem značenjskom, medijskom i formalnom smislu – uspostave i razviju sopstveni odnos prema temi nacionalne postavke Nežnost i odgovornost, a u kontekstu teme Kvadrijenala Retke vizije.

U radu na konkursnim predlozima posebno treba imati u vidu odnos prema prostoru izlaganja. Ovaj prostor smešten je u tri različita objekta unutar kompleksa tržnice u kojima će biti raspoređeni prostori nacionalnih postavki. Površina za izlaganje varira između 20 i 21m2 i to u odnosu strana od 3:7 do 4:5m. Visina izlagačkih prostora je nejednaka i zavisi od objekta tj. dela objekta u koji je smešten. Raspodelu prostora vrši umetnički i produkcijski tim Kvadrijenala. To znači da konkursni radovi treba da imaju u vidu izlagačku površinu i raspoloživu visinu koja, u proseku, neće biti veća od 4m. Izlagački prostori biće otvoreni za posmatranje sa jedne ili najviše dve strane, budući da će postavke biti grupisane tako da se međusobno dodiruju. Prostorni elementi kojima bi postavka bila odvojena od susednih postavki mogu postojati samo kao deo integralne strukture, a ne kao nezavisni elementi razgraničenja.

  1. Karakter konkursa 

Prema vrsti, konkurs je javni i neanonimni.

Prema zadatku, konkurs je idejni, konceptni.

Prema obliku, konkurs je jednostepeni.

  1. Pravo učešća na konkursu

Pravo učešća na konkursu imaju pojedinke, pojedinci i grupe koji se bave umetničkim, kustoskim, teorijskim, pedagoškim ili srodnim radom u oblasti scenskog dizajna i scenskog prostora.

  1. Sadržaj konkursnih radova i način predaje

Kunkursni rad treba da sadrži sledeće elemente:

  • Prijavu
  • Konkursni rad

Prijava, napisana u telu mejla, treba da sadrži sledeće podatke:

  • Ime i prezime učesnika konkursa ili umetničke grupe (u slučaju umetničke grupe, potrebno je odabrati predstavnika koji nastupa u ime grupe);
  • Kontakt informacije (adresa, adresa elektronske pošte, mobilni telefon);
  • Konkursni rad u prilogu (kao attachment u pdf formatu ili putem platforme Wetransfer u slučaju upotrebe drugih medija).

Konkursni rad u prilogu treba da sadrži sledeće elemente:

  • Tekstualno obrazloženje rada na srpskom jeziku (do 2000 karaktera), tj. obrazloženje idejnog rešenja koje treba da sadrži – naziv rada, temu i osnovnu ideju (koncept) rada, umetnički odnos prema prostoru realizacije, izbor sredstava, formata i materijala;
  • Vizuelni materijal, tj. prikaz idejnog rešenja rada u bilo kom mediju;
  • Tehnička i prostorna idejna rešenja za realizaciju rada kao i njegovo izvođenje;
  • Okvirni finansijski plan troškova predviđenih za produkciju, realizaciju i izvođenje rada.

Prijavu treba poslati isključivo elektronskom poštom na adresu pq.nacionalna2023@gmail.com, sa naznakom „Prijava na konkurs za Nacionalnu postavku“.

  1. Rok za predaju konkursnih radova

Rok za predaju konkursnih radova je petak, 27. jun 2022. godine, do 12.00 sati. Prijave i radovi koji budu stigli nakon propisanog roka ili budu nepotpuni, neće biti uzeti u razmatranje. Rezultati konkursa će biti objavljeni najkasnije do petka, 8. jula 2022. godine, na zvaničnim Internet stranicama Muzeja primenjene umetnosti i SCEN-a.

  1. Žiri

Komesarke i Programski savet nastupa Srbije istovremeno su i članovi žirija za izbor konkursnog rada.

Obaveza autorke, autora, odnosno, autorskog tima je da prihvaćeni koncept dalje razvija u konsultacijama sa Komesarkama-kustoskinjama, i u skladu sa temom nastupa, a posebno da ga prilagodi konkretnom prostoru izlaganja koji će biti naknadno određen.

  1. Kriterijumi izbora

Pri izboru rada Komesarke i Programski savet biće rukovođeni sledećim kriterijumima:

  • umetnički kvalitet, autentičnost i inovativnost koncepta;
  • jasan i aktuelan koncept;
  • odgovarajuće prostorno rešenje postavke;
  • komunikativnost sa publikom; produkcijska i tehnička izvodljivost; i
  • finansijska racionalnost.
  1.  Autorska prava

Autorska prava prikazanog umetničkog rada zadržava autorka, autor, odnosno, autorski tim.

Autorska prava nastupa Srbije na Praškom kvadrijenalu scenskog dizajna i scenskog prostora 2023. zadržavaju Muzej primenjene umetnosti i SCEN-Centar za scenski dizajn, arhitekturu i tehnologiju, kao organizatori.

Nakon izbora konkursnog rada, biće potpisani posebni ugovori kojima će biti regulisana sva međusobna prava i obaveze.

[1] Bojan Munjin u tekstu „Kada je dobro vreme za ljubav“, Program 26. JPF-a, Narodno pozorište Užice, Užice, 2021., bez paginacije