Душан Јанковић на балу уметника „Хиљаду и друга ноћ“ у Београду 1923. године

Душан Јанковић на балу уметника „Хиљаду и друга ноћ“ у Београду 1923. године

13. мај - 15. јун 2019.

Душан Јанковић на балу уметника „Хиљаду и друга ноћ“ у Београду 1923. године

Ауторка изложбе: Бојана Поповић, музејска саветница у Одсеку за савремену примењену уметност МПУ

Графичко обликовање деплијана, плаката и позивнице: Душан Ткаченко

Организатор: Музеј примењене уметности, Београд

Први уметнички бал у Београду, Хиљаду и друга ноћ, одржан је у хотелима Касина и Париз, спојених посебним тунелом, 16. фебруара 1923. године. Удружење пријатеља уметности „Цвијета Зузорић“ га је организовало у намери да део прихода припадне фонду за подизање уметничког павиљона. Ангажовани књижевници, музичари, глумци, балерине и визуелни уметници су овом догађају дали карактер авангардног мултимедијалног спектакла какав пре тога није виђен у Београду. Међу њима је био и млади Душан Јанковић, који је имао таленат да у свој рад аутентично и благовремено транспонује уметничке и интелектуалне идеје које су заокупљале Европу тога времена, као што су негрофилија, џез, кубизам, народна уметност, Оријент, археолошка открића, филм, мода…

За бал Хиљаду и друга ноћ, Јанковић је извео пројекте за опремање ентеријера мале сале Касине, нацрте за плакат, заглавље сатиричног листа Поноћ и цртеже за двадест и шест костима учесника. После скоро једног столећа, ова малопозната ремек-дела српског ар декоа авангардног израза доступна су посетиоцима Музеја примењене уметности.

Душан Јанковић

Душан Јанковић (1896, Ниш – 1950, Београд) је започео студије архитектуре на београдском Техничком факултету (1913), а у Паризу је похађао инжињерско-архитектонску Школу за јавне радове (École des Travaux Publics, 1917–1918) и завршио сликарство у Националној школи декоративних уметности (École Nationale des Arts Décoratifs,1918–1921). Живео је у Паризу (1916–1935) и у Београду (1935–1950).

У Паризу је Јанковић остварио успешну каријеру бавећи се опремом и илустровањем књига, графичким дизајном, обликовањем и декорисањем предмета од порцелана и керамике, опремањем ентеријера и пројектовањем намештаја, текстилом, модом, графиком и архитектуром. Био је сарадник издавачких кућа „Фламарион“ (Flammarion), „Ларус“ (Larousse), „Монд Модерн“ (Monde Moderne), „Карма“ (Kharma), Националне мануфактуре порцелана у Севру (Manufacture nationale de porcelaine de Sèvres) и фабрике порцелана Блош и син(ови) (Bloch et Fils). Модом се бавио радећи за модне куће и у оквиру свог Атељеa уметничке моде „Колет Јанковић“ (La Mode d’Art de l’atelieur Colette Janković, 1926/1927–1931/1932), названом по имену његовe супруге. По Јанковићевим пројектима подигнута је и опремљена вила Филипа де Фажа (Philippe de Fages) у Сен Клуу (Saint Cloud, 1932–1934). Уметник се по доласку у Београд посветио углавном опремању и илустровању књига, радећи у Државној штампарији Краљевине Југославије (1935–1945), издавачком предузећу „Ново поколење“ (1945–1945) и у „Југословенској књизи“ (1948–1950). Био је хонорарни наставник примењене графике и декоративног писма на Академији примењених уметности (1948–1950). Колет (Colette) Јанковић је у своје име и у име свог покојног супруга поклонила збирку од око шест хиљада предмета југословенске народне уметности Музеју човека (Le Musée de l’Homme) у Паризу.

Избор радова

Нацрт за плакат бала уметника

Нацрт за ентеријер бифеа хотела Касина

Нацрт за костим Африканке

Нацрт за костим Африканца

Нацрт за заглавље листа Поноћ, штампаном специјално за бал

Музеји за 10