50 godina ATELJEA 61

50 godina ATELJEA 61

Tapiserije iz zbirke

08. децембар 2011. - 15. јануар 2012.

Галерија „Анастас“ МПУ
Изложбу ће отворити др Мирјана Теофановић, стручњак за савремену таписерију и текстил и дугогодишња саветница Музеја примењене уметности
Ауторка изложбе: Горанка Вукадиновић, кустоскиња Галерије „Бошко Петровић“
Кустоскиња изложбе: Мр Бојана Поповић, музејски саветник, Одсек за савремену примењену уметност МПУ
„Атеље 61“ је специјализована установа за израду таписерија из Новог Сада, која ове године обележава 50 година постојања и рада ретроспективном изложбом таписерија. Основан 1961. године као занатска радња за производњу таписерије, „Атеље 61“ јединствена је установа ове врсте у региону. У протеклих пола века израстао је у важан центар за таписерију који се може представити богатом и вредном збирком, тријеналом таписерије, колонијиом таписериста и галеријом таписерија које су назване по свом оснивачу Бошку Петровићу.
Као институција, која протеклих деценија, блиско сарађује са „Атељеом 61“ Музеј примењене уметности је желео да и београдској публици омогући да види ову изложбу која на најбољи начин приказује пресек дешавања у савременој таписерији која је стварана на овим просторима од 1961. године до данас. Изложбу чине таписерије најзначајнијих аутора у овој дисциплини: Бошка Петровића, Етелке Тоболке, Стојана Ћелића, Драгутина Цигарчића, Франца Слане, Јагоде Буић, Матеје Родићија, Бранислава Суботића, Наде Познановић Аџић, Наде Манчић, Душанке Ботуњац.

У занимљивој синтези ткања као старог заната и савремене уметности, „Атеље 61“ обогаћује културну баштину наше земље аутентичним таписеријским медијем. Сарадња са великим бројем уметника из земље и иностранства по чијим су се картонима изводиле таписерије у радионици ове установе, градила је чврст ликовни ослонац из којег се кристалисала сигурна искуствена компетенција ткаља. И данас, као и по оснивању 1961, када је таписерија ткањем заживела у југословенској савременој уметности, у „Атељеу 61“ ствара се са посебним заносом, необичном надареношћу и великим ентузијазмом.

Своје место међу уметничким дисциплинама таписерија је изборила оригиналношћу идеја и снагом инвенције уметника који су разумели преимућства ове врсте ликовности. Упркос дуго ствараним аутохтоним особеностима и кроз историју доказаним квалитетима, таписерија још увек није довољно видљива у широкој уметничкој јавности. Спутавајуће и ризичне тачке у њеном правилном позиционирању и вредновању недвосмислено се разоткривају у сувишној и непотребној кокетерији са помодарством и трендовском псеудо културом, једнако као и у свесном пристајању на имитативну корелацију са другим уметничким дисциплинама. Управо због тога „Атеље 61“ негује амбиције да очува чистоту медија, али и да истовремено охрабри експеримент као неопходан интегрални део истраживачког поступка у процесу даљег развоја таписеријске уметности.
Значај „Атељеа 61“ потврђен је кроз успешну и континуирану комплексну делатност која се односи на уметност таписерије, а подразумева велики број изведених дела, бригу о богатој збирци таписерија, изузетно активну излагачку делатност у земљи и свету и значајне контакте са великим бројем уметника, уметничких удружења, сродних радионица у земљи и ван ње, а ова изложба то показује на достојан начин.

РАДА ЧУПИЋ

\"Како се обрадовати месецу\", 1993 / 94.

ЕДО МУРТИЋ

\"Таписерија\", 1976.

МАЈА ЖИЖАКОВ

\"Врт\", 2010.