Cipele – tradicija i moda

Cipele – tradicija i moda

Ženska obuća iz XIX i s početka XX veka iz kolekcije Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu

Narodni muzej Kraljevo

09. maj - 10. jun 2019.

Cipele – tradicija i moda: Ženska obuća iz XIX i s početka XX veka iz kolekcije Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu

Narodni muzej Kraljevo, 9. maj – 10. jun 2019.

Svečano otvaranje: četvrtak, 9. maj 2019. u 19 h

Kustos izložbe: Draginja Maskareli, viši kustos Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu

Organizatori: Narodni muzej Kraljevo i Muzej primenjene umetnosti, Beograd

Ženska obuća sačuvana u kolekciji Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu datira iz perioda od prve polovine XIX veka, pa do naših dana. Prvi primerci obuće ušli su u Muzej odmah po osnivanju, 1951. godine, sa zbirkom slikara i grafičara Ljube Ivanovića. Ova zbirka od 3.116 predmeta prikupljena je, najvećim delom, u periodu između dva svetska rata i svedoči o materijalnoj kulturi na Balkanu od srednjeg veka do prvih decenija XX veka.

U zbirci Ljube Ivanovića bili su sačuvani isključivo tradicionalni tipovi obuće koja se nosila kao deo gradske nošnje u XIX veku: papuče – terluci, mestve i hamamske nanule.

Prvi primerci evropske modne obuće otkupljeni su za kolekciju Muzeja 1957. godine: čizme za šetnju iz 1914–1917. godine i satenske cipele za veče napravljene oko 1927. godine.

Najveći deo kolekcije, oko 100 pari ženske obuće iz XIX i XX veka, prikazan je u Muzeju 2013. godine na izložbi Ah, te cipele!. Pored toga, Muzej je učestovao kao partner u međunarodnom projektu digitalizacije modnog nasleđa Europeana Fashion (2012–2015). U okviru ovog projekta, digitalizovana kolekcija ženske obuće Muzeja primenjene umetnosti dostupna je na portalu Europeana (www.europeana.eu), zajedno preko 700.000 digitalizovanih predmeta iz oblasti mode iz fondova vodećih evropskih privatnih i javnih muzeja, arhiva i kolekcija.

Na izložbi Cipele – tradicija i moda, biće izloženo 25 predmeta, uglavnom ženske obuće iz XIX i s početka XX veka, koja se čuva u Muzeju primenjene umetnosti. Obuća je nošena uglavnom u Srbiji i regionu tako da, shodno tome, prati proces transformacije odevanja građanske klase tokom XIX veka, od tradicionalne orijentalne nošnje ka evropskoj modi.

Fotografije sa otvaranja izložbe