ХАРМОНИЈА, или тежња ка њој

ХАРМОНИЈА, или тежња ка њој

42. МАЈСКА ИЗЛОЖБА

07 - 28. мај 2010.

Аутор тематског циклуса и кустос изложбе: Дијана Милашиновић Марић
Дизајн каталога и поставка изложбе: Алекса Бјеловић, Милица Максимовић
Реализација УЛУПУДС и Музеј примењене уметности, Београд
Највећа годишња изложба Удружења ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Србије (УЛУПУДС) са традицијом дугом више од 40 година уједно је и најстарија изложба ове врсте у Србији.

42. Мајска изложба / примењене уметности и дизајна, под покровитељством је Општине Стари град, Министарства културе републике Србије и Секретаријата за културу града Београда.

Од ове године трајно место одржавање Мајске изложбе везује се за простор Музеја примењене уметности као амбијента који је у потпуности одговарајући за највећу годишњу изложбу примењеног стваралаштва у Србији.

Уједињени универзалном темом – ХАРМОНИЈА, или тежња ка њој, сликари, вајари, фотографи, модни креатори, сценографи, костимографи, керамичари, архитекти, дизајнери, графичари, илустратори, историчари уметности, указују на примењену уметност која прожима целокупан простор у коме живимо и стварамо а у који они уграђују сопствени уметнички сензибилитет, осећања, тумачења, ставове… У данашњем тренутку опште кризе, деструктивних просеца, преиспитивања, узнемирености, страха, транзиције, када је најасно место уметника и уметности у друштву, тежња ка ХАРМОНИЈИ јесте притајена и свеприсутна тенденција како на општем тако и на индивидуалном плану. Осим бављења различитим формалним питањима склада, хармоније, композиције као и идејама, концепцијама, па и критичарским запажањима, међу радовима снажно провејава питање бивства човека, суштине његовог места у свеколиком времену и простору, његовој могућности стварања и способности опредмећења хармоније.

Хармонија, или тежња ка њој

Изрећи тему Хармонија, или тежња ка њој, тражити хармонију, осећати хармонију, означити хармонију, изгледа да је могуће и када то делује утопистички а помало и иронично. У времену снажних контраста, опречних мишљења, сукоба, лажи, свеприсутног виртуелног, тренутку опште кризе, деструктивних просеца, преиспитивања, узнемирености, страха, када је нејасно место уметника и уметности у друштву, тражење хармоније на први поглед делује као немогућа мисија. У суштини, овај тренутак јесте право време за мишљење и промишљање, јер хармонија је управо склоп различитог, тачка склада топлог и хладног, грубог и меког, левог и десног, светлог и тамног, уклапања великог и малог и притајена потреба човека.

Мада се тема, у први мах, многима чини класичном, испред наших очију, на изложби, одвија се цео филм, приказује галерија неодољивих и неутољивих жеља стваралаца да се прикажу, да увуку посматрача да упије звуке, шапате из дубоке интиме. И гле, падају шарке и отварају се скровита врата која су, без икаквог разлога, код већине људи чврсто затворена. Очито је да, када се та врата природних тежњи држе затворена, када се снебивамо и скривамо искрене побуде и исказе, када се увлачимо у себе, веома лако се догађа да надвлада кич, као одраз сличних потреба човека али исказан немуштим и несадржајним језиком манипулације људским потребама.

из уводног текста Дијане Милашиновић Марић

На 42. Мајској изложби, Хармонија или тежња ка њој, ће бити презентовано више од 200 радова примењених уметника Србије.

У оквиру 42. мајске изложбе биће одржан пратећи програм који чине:

Самостална изложба индустријског дизајнера Душана Нешића, добитника Велике награде на претходној 41. Мајској изложби УЛУПУДС-а
Програм под називом „Креативна кошница“ у Галерији ЖАД Музеја примењене уметности састоји се од 11 програма личних и групних презентација уметника у којима ће дизајнери, историчари уметности, фотографи, вајари, сликари, на један активан начин презентовати своју делатност, замисли, идеје, разговоре у оквиру округлих столова, предавања, једнодневних изложби – инсталација – личних пројеката, радионица.

Marko-Lukovic---Conforma