Комоде

Комоде

06. новембар 2006. - 20. јануар 2007.

Аутор изложбе: Марија Бујић, виши кустос МПУ 
Поводом Дана Музеја 6. новембра отворена је најзначајнија годишња изложба, на којој је изложено 26 експоната из Збирке комода Музеја примењене уметности у Београду, која се први пут у целини представља и публикује у посебној музејској едицији „Збирке Музеја“.
Изложене комоде, из Одсека за стилски намештај и дрво, чине колекцију која се постепено формирала од оснивања Музеја, заслугом кустоса др Верене Хан и Мирјане Јеврић Лазаревић, а од 1995.године и Марије Бујић. Последња комода набављена је недавно, како би употпунила и стилски обогатила ову шармантну, стаситу галерију експоната која се простире у временском току од XVII до XX века у лепоти својих барокних, класицистичких или бидермајер облика.
Изложба комода била је прилика и да се музејски конзерватор, Милан Андрић, покаже као драгоцени чувар стилског намештаја који је с пажњом и великим трудом оживео лепоту ове изванредне збирке.

Појава комода у нераскидивој је вези с историјским амбијентом краја XVII и почетка XVIII века. Друштвене, економске и политичке прилике битно су утицале на развојни процес израде намештаја, као и на појаву појединих типова, који немају само утилитарну функцију, већ су предмет престижа и задовољавања највиших естетских потреба човека.
Епоха барока обележена је постепеним слабљењем феудализма и стварањем апсолутистичке монархије. Црква се бори за изгубљене позиције, уздрмане покретом реформације. Меркантилистичка економска политика тежи стварању јединственог националног тржишта. Основни произвођачи још увек су занатлије, удружени у еснафе и цехове, али већ се оснивају државне и приватне мануфактуре. Размена добара ојачана је прекоморском трговином, формирањем профитабилних трговачких компанија, а у локалним оквирима обавља се на сајмовима и посредством путујућих трговаца.

Владари нових самосталних држава подстичу наруџбинама домаће уметнике и занатлије да стварају особени национални стил, по узору на дела виђена у центрима барокне ликовне и примењене уметности, у Италији и Француској. Наглом развоју уметности у овим земљама допринела је и чињеница да је Луј XIV 1685. године опозвао Нантски едикт, после чега су многи врсни уметници напустили Француску, настанивши се у Холандији, Енглеској, Немачкој и другим европским земљама.

Након првих грађанских револуција у Холандији и Енглеској, постепено јача грађанска класа. Градови се шире и развијају, изграђују се нове велике урбане целине, као што су Рим, Париз и Лондон, а у градским језгрима граде се нови проспекти према доминантним грађевинама – дворцу, цркви или тргу. Архитекте воде рачуна да фасаде архитектонских комплекса буду отворене према култивисаним вртовима, парковима с базенима, вештачким језерима, скулптурама, фонтанама и павиљонима.
Барокна архитектура у суштини је одраз великих система XVII и XVIII века: централистичке француске државе и католичке цркве. Двор монарха диригује и животне оквире, који се у скромнијој варијанти одражавају на живот нижег племства, а поједностављено и у домовима имућнијих грађана.

Нова класа богатих трговаца жели да јавно потврди своју моћ градећи, по узору на двор, велелепна здања, опремљена намештајем од скупоцених материјала.
Градске стамбене куће у основи су задржале ренесансну концепцију простора, али у доба барока стамбене просторије деле се по функцијама, што раније није био случај. Унутрашњост грађанског стана усмерена је више ка удобности него истицању репрезентативности.
Током XIII века, католичка црква, оличена у папи као врховном поглавару, својим наруџбинама за градњу нових цркава, споменика, фонтана и грађевина у Риму, ради демонстрирања своје моћи и снаге, има пресудни утицај у обликовању и ширењу барокног стила у свим гранама уметности. После ступања краља Луја XIV на престо, 1661. године, Француска преузима примат у даљем развоју барокне уметности.

Палата у Версају (Versailles) представља изразити пример барокне архитектуре, који је послужио као узор многим дворцима Европе. Унутрашњост палате била је уређена у складу са раскошном архитектуром екстеријера. У оваквом ентеријеру превашодно се тражи илузија простора, при чему се не постављају границе у употреби скупоценог материјала. Раскошни мобилијар у потпуности се уклапа у целокупну барокну сценографију, која тежи упечатљивим ефектима. За тапацирани намештај употребљава се шишани баршун, дамаст, брокат или пресвлака од гоблена с мотивом прилагођеним облику намештаја. Зидови су украшени холандским и француским таписеријама, а подови прекривени скупоценим теписима. За декорисање мобилијара, осим дубореза, примењују се технике у којима се користе најскупоценији материјали: егзотичне и ретке врсте дрвета, као што је абонос, палисандер, сикамор, лимуново дрво и друге, али и слоновача, бисери, седеф, сребро и злато.

Комоде, које током XVII века пролазе кроз постепене фазе трансформације, крајем века у оваквом амбијенту нагло избијају у први план, као оформљени и до краја дефинисани објекти и такорећи у даху освајају централно место у репрезентативним просторима палата.
Прва половина XVIII века доноси политичке, друштвене и привредне промене у европским земљама. Италија у потпуности губи свој утицај на културну политику Европе. Моћ енглеске и пруске монархије јача, што доводи до подизања већег броја краљевских палата. Опуштенија културна клима и јачање грађанске класе условљава убрзану градњу мањих, удобних палата нижег племства и грађана. Ове грађевине карактеришу неформалнији, елегантнији и удобнији ентеријери. Величина и бљештавост барокног стила XВИИ века поприма лакше, лепршавије и деликатније облике који воде ка рококоу.

Процес трансформације животног простора, започет у претходном столећу, кулминира током XVIII века. Тада је, више него било када, унапређено унутрашње уређење и грађанских кућа и аристократских палата; простор је постао примеренији за свакодневни живот људи. Ове промене су на најлепши начин утицале на процват уметничких заната и минуциозног ручног рада, учинивши да намештај буде како атрибут престижа и богатства, тако и предмет уживања, одмора и разоноде.
Комоде настале у овом периоду обележене су изразитом имагинативности уметничких столара у креирању непоновљивих облика, који представљају праве драгуље европске историје намештаја.

Француска револуција 1789. године обележила је крај XVIII века и назначила друштвене промене које ће се одиграти у XIX веку. Током XIX века производња комода убрзано расте. Суштински изгубивши примат најлуксузнијег предмета у репрезентативним просторијама, комода је освојила скоро све друге просторе, лако увећавајући разнолике употребне функције, и тако постала суверени владар како луксузних тако и скромних ентеријера.

Комода

северна Италија, крај XVII века барок с елементима ренесансе

Комода

средња Европа, почетак XVIII века барок

Комода

средња Европа, средина XVIII века барок

Комода

средња Европа, друга половина XVIII века барок

Комода

Комода средња Европа, последња четвртина XVIII века класицизам, бечка варијанта Луја XVI

Комода

средња Европа, трећа четвртина XVIII века класицизам

Комода

средња Европа, крај XVIII века класицизам, аустријска варијанта Луја XVI

Комода

Војводина, око 1820. бидермајер

Комода

средња Европа, XIX век бидермајер

Комода

Хрватска, Осијек, прва половина XIX века бидермајер

Комода

средња Европа, око 1870. неокласицизам

Комода

Аустро-Угарска монархија, Беч, последња четвртина XIX века историцизам

Комода

Француска, прва половина XX века транзиција, прелазни период између Луја XV и Луја XVИ (копија)

Комода

Француска, вероватно прва половина XX века у стилу Луја XV

Комода

Војводина, средина XIX века касни бидермајер

Комода

Холандија, друга половина XIX века историцизам

Комода

Румунија, Букурешт, друга половина XIX века Наполеон III

Комода

Аустро-Угарска монархија, Беч, око 1880. неоренесанса

Комода

Италија, крај XВII века барок с елементима ренесансе

Комода секретер

Аустрија, око 1730. барок

Комода секретер

Аустрија, крај XVIII века јозефински класицизам

Комода секретер

средња Европа, прва четвртина XIX века рани бидермајер

Комода секретер

Аустрија, почетак XIX века класицизам

Комода клецало

Аустрија, касни XVIII век јозефински класицизам

Комода седмодневна

средња Европа, друга половина XIX века Наполеон III

Komoda srednja Evropa, prva polovina XVIII veka barok

средња Европа, прва половина XVIIIка барок