Loše održavanje

Loše održavanje

Milan Aleksić fotografije

15. jun - 15. jul 2006.

Salon Muzeja primenjene umetnosti

Koordinatori programa:

Jelena Đurić, istoričar umetnosti

„Većina fotografija iz serije Loše održavanje nosi izjedajuće tužni osećaj prolaznosti i samoće, a tek poneka od njih – humornu poluutehu.

Na način holograma, svaka od fotografija sadrži u sebi celu “veliku sliku” izložbe – sliku jednog napuštenog sveta, ničije zemlje, postcivilizacijske pustoši. Iako je svaka od ovih fotografija samostalno i vredno delo fotografske umetnosti, neizvežbanom oku tek pogled na celu postavku jasno otkriva “punu” hologramsku sliku i omogućava da se nasluti njen smisao. Napušteni svet sa ovih slika je, iako u procesu raspadanja, zatvoren i stabilan, podložan opisivanju raznoraznih putopisaca i, opet, nikad do kraja opisiv.
Zagađen sumornim tragovima obesmišljenog ljudskog postojanja, loše održavani svet svedoči o pobedi slučaja, besmisla, prolaznosti. Gledajući fotografije koje definitivno ne pate od suvišne naracije, ipak je teško odoleti rekonstrukciji događaja koji su prethodili napuštanju loše održavanog sveta.

Reklo bi se da su se, pre nego što su nestali, ljudi ovog sveta predali slučaju. Poverovali su u slučaj i predali mu se. Tako su se, prilično naivno, predali i besmislu. Očajnički su pokušavali da ostave kakav-takav trag svog postojanja. Ružnoća im se činila pogodnija za taj cilj od idealizovane, bezlične lepote.
Istražujući nestali narod, autor je vredno i uporno beležio ono što je ostalo: od razvaljenih dečijih tobogana, žvrljotina po zidovima sumornih hodnika, voćnjaka u kojima su posebno dobro rodile plastične kese, do zagonetnih tragova udara automobila u bankine na auto-putu….

Fotografije Milana Aleksića komuniciraju sa publikom slično filmovima Dejvida Linča: u sumornom i propadljivom svetu koji je ostao bez Boga, postoji samo nečujni vapaj za smislom i neprolaznom lepotom.“

(tekst đakona Nenada Ilića iz kataloga izložbe „Loše održavanje“)

Dimnjak ciglane, Dolovo, Srbija

Dunav, Zemun, Srbija

Dvorište, Golobok, Srbija

Hotelsko kupatilo, Sokobanja, Srbija

Hrast posle udara groma, Rača, Srbija

INRI, Zemun, Srbija

Reklamni poster, London, UK

Skulptura na otvorenom, Aranđelovac, Srbija

Milan Aleksić (1954)

OBRAZOVANJE

1987-1989 Poslediplomske studije fotografije, Cornell University, Ithaca, USA
1980-1983 Istorija umetnosti, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu, Beograd, Jugoslavija
1972-1980 Mašinski fakultet, Univerzitet u Beogradu, Beograd, Jugoslavija

Aleksićevo početno interesovanje za fotografiju poklapa se sa sedamdesetim godinama prošlog veka kada je konceptualna umetnost bila prilično uticajna, ali već primetno na zalasku. Sam je okarakterisao svoju aktivnost ne kao nužno bavljenje umetnošću u svojstvu konceptualnog umetnika, već radije u svojstvu fotografa koji iskustva konceptualne fotografije uzima u obzir. Veliko iskustvo stekao je u Americi osamdesetih godina prošlog veka, kada su se dešavala vrlo bitna pomeranja na njujorškoj umetničkoj sceni. Fotografije iz opusa „Loše održavanje“ prikazane na izložbi, imaju efekat političke izjave, govore o društvu koje ne brine, pretvaraju javni nemir u ličnu tugu.

 

Koordinatori programa:

Jelena Đurić, istoričar umetnosti
Tel: +381 26 26 494 / 106, +381 64 18 48 212

Odsek za odnose s javnošću, tel: +381 11 32 85 019
PR: mr Milica Cukić, viši kustos, šef umetničkog odeljenja (+381 63 33 81 60)
Saradnik: Lidija Seničar, istoričar umetnosti (+381 64 254 55 89)