Кустос изложбе: Слободан Јовановић
Дизајнер визуелног идентитета изложбе: Славимир Стојановић
Организатори: Институт за историју оглашавања и Музеј примењене уметности под покровитељством Министарства културе и информаисања Републике Србије.
На изложби „РАТ И ПЛАКАТ: 1914–1918“ су приказане три основне фазе развоја медија: пренос информација, анимација и, на крају, манипулација. Изложба приказује како су, на плакатима, исте теме биле саопштаване у различитим културама и за остварење дијаметрално различитих циљева: како се порука за исту тему мењала у току самог рата, какав је тон имао текст поруке, какву је емоцију изазивала слика, итд…
Плакати су, као једини мас-медиј у време Великог рата, на изложби посматрани и приказани као историјски документи, не улазећи при том у вредновање идеја које промовишу, са политичког, војног, друштвеног или националног аспекта. Бирани су по комуникацијском ефекту, било да је реч о теми, визуелном или текстуалном утиску који су оставили на аутора изложбе.
Изложба је подељена у три дела: „Плакат у свету“, „Србија на плакату“ и „Плакат у Србији“.
У првом делу изложбе „Плакат у свету” приказано је седам најчешћих тема: регрутација, противник, зајам, штедња, доброчинство, „рекламе”. Седма тема првог дела су најчешће коришћени симболи.
Део „Србија на плакату”, први пут у целини приказује велике акције прикупљања прилога за помоћ „Србији, партнеру у рату”, које су организоване у Француској, Енглеској и САД. Поред њих, приказани су и други плакати на којима је помињана Србија, у позитивном или негативном контексту.
У трећем делу „Плакат у Србији” приказани су прогласи који су били штампани на територијама некадашње Аустроугарске, са једне, и Краљевине Србије, са друге стране.
Изложба ће приказати 200 плаката на паноима и седам великих ТВ екрана на којима ће бити приказано више од 500 плаката из времена Великог рата, дистрибуираних у петнаестак земаља на четири континента (Америка, Европа, Азија, Аустралија).
Посетиоци изложбе биће у прилици да, између осталог, виде и сазнају:
- најпознатији плакат из Првог светског рата, само у првој години штампан је у тиражу од 4 милиона примерака;
- како је Србија приказана на плакатима ратних противника, а како на плакатима савезника;
- како су изгледали плакати за промоцију и данас познатих робних марки као што су Барбери, Вотерман, Боврил, Нестле…
- за шта су, поред Црвеног крста, били коришћени симболи Плави и Зелени крст.
Током трајања изложбе биће одржан симпозијум на две основне теме: уметничка и комуникациона вредност плаката, као и више предавања са темама из области оглашавања. У завршници изложбе објавиће се илустровани каталог са симпозијума и изложбе као и репринт каталога „Огласи у старој српској штампи 1834/1915“ Загорке Јанц.
Изложбу су подржале и Амбасаде Аустрије, Француске и Велике Британије у Београду.
Реплике плаката обезбеђене су из Imperial War Музеја у Лондону, The Library of Congress у Вашингтону, Museum of Contemporary History of Russia у Москви, Colorado College у Колорадо Спрингсу, Народне библиотеке Србије, Архива Србије и Музеја Војводине.
Улаз за све посетиоце је бесплатан.
Више информација о изложби наћи ћете на сајту: ratiplakat.iio.rs.