Поводом отврања изложбе биће приређен концерт америчког оркестра “Wings of Dixie” и Београдског камерног хора у парку Војводе Вука на Топлиčином венцу испред МПУ у 18h.
Аутор изложбе: Владимир Чех
Организатори: Институт за историју оглаšаванаја и Музеј примењене уметности
Изложба „Србија, рат и плакат 1914-1918“, Прича о три плаката, три аутора и три кампање за помоћ Србији трећи је део трилогије о плакатима у Великом рату, аутора Владимира Чеха. Тема ове треће изложбе су промотивне кампање „Помозите Србију …“ које су у време Првог светског рата водиле земље савезнице Француска, Велика Британија и САД.
Широј јавности нису познате ни историјске чињенице, ни организација и начин сакупљања помоћи, као ни аутори најуспешнијих плаката у овим кампањама. Три најзначајнија плаката из три савезничке земље урадили су Теофил Штајнлен за Француску, Малвина Хофман за САД и Сампсон Чернов за Велику Британију. Сво троје аутора били су веома везани за нашу земљу и радили су и друге радове инспирисани Србијом, цртеже и фотографије.
Када је реч о Теофилу Штајнлену, на изложби су приказане четири оригиналне литографије (отисци од пре 100 година) и седамнаест реплика које у наслову имају термин „Србија“. Приказан је процес стварања плаката „Journeé Serbe“, од слике оригинала Штајнленовог уља које се чува у Лувру и чији је детаљ искористио за овај плакат.
У делу посвећеном Самсону Чернову приказани су његови мање познати радови, реплике колорисаних портрета познатих Срба тога доба. Потрете је, као и одређен број других мотива, сам Чернов радио уљем на платну, односно „колорисао“ на темељу својих црно-белих фотографија. Приказан је и „развојни пут“ његовог најпознатијег дела, симбола српске војске, портрета ратника знаног као „Око соколово“.
У делу посвећеном Малвини Хофман први пут ће јавно бити приказани њени цртежи које је урадила путујући са америчким Црвеним крстом по Србији 1919. године, као и историографски факти у вези са њеним активностима за помоћ Србији у Великом рату, пронађени у Getty институту у LA.
Приказан је и уметнички пут фотографије ратног српског репортера Милоја Игрутиновића која приказује умирућег српског војника на острву Видо, до примене његовог лика на Малвинином чувеном плакату „Serbia needs your Help“.
У другом делу изложбе скренута је пажња на француску, британску и америчку кампању са истим задатком: помоћ Србији у земљама од којих је једна имала позитивну (FR), једна неутралну (SAD), а једна (VB) негативну слику о Србији. Да ли се, шта и како променило у комуникацији са популацијом за ових 100 година?
Занимљивости везане за изложбу и нека питања која изложба отвара
- зашто се на Новом гробљу на споменику српском пуковнику у Великом рату налази реплика скулптуре велике америчке вајарке Малвине Хофман.
- како је фотографија непријатељских злочина над српским женама објављена у француским новинама овековечена на Штајнленовој литографији, послужила за лик на медаљи „Србија“, на чијем реверсу пише „Француско, Француско, не напуштај ме!“.
- исти аутор је творац плаката са два војника који је комуницирао у две државе на два језика; француском и енглеском.
- Самсон Чернов, аутор илустрације на плакату у Великој Британији, аутор је и најпознатијег лика српског војника у Првом светском рату, познатог као „Око соколово“.
- како је Србија постала веза једне уметнице из Америке и једног ратног репортера из Русије, аутора плаката у Великој Баританији и како су њих двоје сарађивали да помогну Србији?
- како је од лика војника у чамцу на путу да буде сахрањен у Плавој гробници код острва Вида на фотографији српског ратног извештача настао лик Србије на америчком плакату, а од њега и лик на скулптури Светог Фрање, која се налази испред болнице Мејо у Рочестеру, САД;
- како је настала скулптура у виртуелној реалности, а на темељу ње, уз помоћ 3Д штампача, урадјена биста СВ. Фрање у реалном свету, у центру Београда.
- да је VR скулптура на изложба уједно и светска премијера пројекта VR ALL ART (Уметност у виртуелном свету) иницираног радом на реализацији изложбе.