Столице: векови трајања

Столице: векови трајања

Из колекције намештаја за седење Музеја примењене уметности од ренесансе до сецесије

06. новембар 2016. - 31. јануар 2017.

Изложбу отвара: Владан Вукосављевић, министар културе и информисања РС

Аутор каталога и изложбе: Марија Бујић, музејска саветница

Организатор: Музеј примењене уметности

Поводом обележавања Дана Музеја примењене уметности (основан 6. новембра 1950) приређена је изложба „Столице: векови трајања”, посвећена намештају за појединачно седење, без кога је данас тешко замислити одвијање различитих, појединачних или колективних, јавних или приватних активности.

Ауторка изложбе, Марија Бујућ са сарадницима, осмислила је, за публику атрактивну поставку где експонати на оригиналан начин поздрављају и позивају посетиоца на путовање кроз векове постојања столице као краљице ентеријера.

Свакодневна активност човека подразумева мноштво ситуација у којима седи: у кући, на послу, на улици, у парку, у превозним средствима, у чекаоницама, позоришту, школи, на јавним и приватним скуповима. Прва асоцијација везана за термин „сести” је столица, али и њој сродне типолошке групе за појединачно (фотеља, хоклица, табуре…) или колективно седење (клупа, канабе, софа, кауч). Савремени начин живота нуди безброј могућности за више или мање удобно седење. Ми обављамо ту активност не размишљајући о томе да ли је то одувек било тако. Требало је да прође више десетина хиљада година да би се обликовао предмет који се користи за једну наизглед веома једноставну радњу.

На поставци изложбе и у пратећем каталогу, приказан је део колекција намештаја за седење Одсека за стилски намештај Музеја примењене уметности, који броји 63 каталошке јединице и 80 предмета (столица, наслоњача, фотеља и табуреа). Најстарији предмет колекције, такозвана Данте столица, потиче из XВИ века, а најмлађи предмет колекције изведен је крајем прве деценије XX века, по нацрту Драгутина Инкиострија Медењака. Приближно у исто време, 1908, дизајнирана је столица Ханса Гинтера Рајнштајна (Ханс Гунтер Реинстеин, 1880–1938) која антиципира развој намештаја за седење будућих векова. Осим два примерка, колекција је у целини средњоевропске и западноевропске провенијенције. Најстарији приказани експонат подудара се са веком који означава време почетка промене свести у прихватању права свих на своју врсту столице, док је најмлађи експонат колекције представник времена када је то право постало уобичајена реалност.

Да би се разумео свеобухватни след развоја столице и њених варијетета, ауторка изложбе Марија Бујић даје у каталогу концизан историјски развој, од старих цивилизација до модерног доба, са акцентовањем важних периода, земаља, стилова и личности који су утицали на њено обликовање. Овај преглед потврђује чињеницу да намештај за седење представља веома значајну типолошку групу намештаја у целини, кроз коју су се, осим стилских, рефлектовале и мене успона и падова цивилизација, држава и историјских личности.

За стилске епохе које нису могле бити илустроване фотографијама из музејске колекције, у каталогу су употребљени цртежи мр Мирјане Војновић, који убедљиво илуструју намештај за седење прошлих епоха., а њихових стотинак студија чини пратећу изложбу ове поставке.

Милан Андрић, конзерватор за дрво, и Марија Лабудовић, конзерваторка за текстил, својим стручним умећем допринели су да предмети, барем донекле, поврате свој стари сјај.

Приликом давања стручног суда о стилско-морфолошкој вредности Колекције намештаја за појединачно седење Одсека за стилски намештај Музеја примењене уметности, неопходно је узети у обзир „младост” Музеја и историјске прилике на тлу данашње Републике Србије, од антике до савременог доба. Касни почетак економског развоја, тек крајем XИX века, сиромашни и слабо образовани грађани, као и учестала ратна разарања узроковали су непостојање наручилаца који би подстакли набавку и производњу луксузног намештаја. Зато се може закључити да је Музеј, током 66 година свог постојања, упркос неповољним околностима, сакупио вредну и значајну колекцију столица и наслоњача, које верно одражавају средину у којој су имале употребну функцију.

Столица

Северна Италија, крај XВИ – почетак XВИИ века Касна ренесанса Дрво, масив ораха, резбарено, профилисано 128 x 58 x 33 cm

Столица

Хабзбуршка монархија, око 1780. Класицизам, утицај енглеског стила Шератон (Шератон) Дрво, буков масив, фурнир трешње, резбарено, профилисано, фурнирано; тапетирано седиште, текстилна пресвлака 86 x 50 x 56 cm

Столица

Аустријско царство, око 1860. Неокласицизам Дрво, масив ораха, јеловине и буковине, бојено, профилисано, резбарено, токарено, фурнирано орахом; тапетирано седиште, текстилна пресвлака 95 x 45 x 46 cm

Столица, део гарнитуре

Краљевина Србија, Београд, 1907. Сецесија са балканским фолклорним елементима Нацрт: Драгутин Инкиостри Медењак (1866–1942) Дрво, масив ораха, резбарено, профилисано; седиште и део наслона тапетирани, кожна пресвлака 92 x 45 x 47 cm Поклон Етнографског музеја, Београд

Фотеља

Северна Италија, XВИ век Ренесанса Дрво, масив буковине, резбарено, профилисано; кожа, пресовано, позлата; метални окови и украсни ексери 90 x 74 x 55 cm

Фотеља

Француска, XВИИ век Барок, стил Луј XИИИ (Лоуис XИИИ) Дрво, масив ораха, профилисано; тапетирано седиште и леђни наслон, пресвлака, таписерија, крупни бод 115 x 63 x 64 cm

Фотеља, део салонске гарнитуре

Француска, око 1730. Касни барок, режанс (Регенце) Дрво, масив ораха, резбарено; тапетирано седиште, леђни наслон и руконаслони, пресвлака гоблен, радионица „Обисон” (Аубуссон) 108 x 72 x 63 cm

Полуфотеља

Холандија, средина XИX века Необарок, стил краљица Ана (Qуеен Анн, 1702/1714) Дрво, масив ораха, фурнир јавора, резбарено, профилисано, интарзија; тапетирано седиште, текстилна пресвлака 115 x 57 x 52 cm Легат Ирине Симић (2 комада)

Фотеља, део салонске гарнитуре

Аустријско царство, средина XИX века Други рококо Дрво, масив јеловине, фурнир јавора и лимуновог дрвета, профилисано, фурнирано, маркетерија; тапетирано седиште, леђни наслон и део рукохвата, нова текстилна пресвлака 106 x 67 x 82 cm

Фотеља

Француска, око 1860. Неокласицизам, копија у стилу Луј XВИ (Лоуис XВИ) Дрво, масив букве, резбарено, профилисано, бојено, позлаћено; тапетирано седиште, наслон и део рукохвата, текстилна пресвлака 92 x 57 x 49 cm

Фотеља, део салонске гарнитуре

Аустроугарска монархија, око 1870. Други ампир, стил Наполеон ИИИ Дрво, масив храста, профилисано, токарено, бојено; седеф, месинг, интарзија; седиште, наслон и део рукохвата – тапетирано, текстилна пресвлака 101,5 x 51,5 x 61 cm

Фотеља, за љуљање

Аустроугарска монархија, око 1900. Нацрт: „Браћа Тонет” (Гебрудер Тхонет) Дрво, масив буковине, парено, моделовано; седиште и наслон трска, плетена 120 x 62 x 104 cm

Фотеља, део салонске гарнитуре

Аустроугарска монархија, Беч, око 1900. Сецесија Дрво, масив ораха, резбарено; тапетирано седиште и сегменти леђног наслона, текстилна пресвлака 80 x 69 x 68 cm

Фотеља, део гарнитуре

Аустроугарска монархија, 1911/14. Нацрт: Ханс Гинтер Рајнштајн, Немачка, 1908. (Ханс Гунтер Реинстеин, 1880–1938) Дрво, масив буковине, профилисано, бојено; папирмаше (папиер маче); метални ексери 76,5 x 53 x 50 cm

19en2