Венчане хаљине у Србији у другој половини XIX  и почетком XX века из колекције МПУ

Венчане хаљине у Србији у другој половини XIX и почетком XX века из колекције МПУ

22. септембар - 31. децембар 2011.

„Галерија Инкиостри“ МПУ

Изложбу ће отворити Чедомир Васић, професор Универзитета уметности у Београду
На отварању изложбе Амра Латифић, доценткиња на Факултету за медије и комуникацију, глумица и списатељица и Јелена Стојановић, комуниколошкиња и мултимедијална уметница, извешће перформанс „Урамљени стилови женских силуета“
Ауторка изложбе: Драгиња Маскарели, кустоскиња Одсека за текстил и костим МПУ

Колекција венчаних хаљина Музеја примењене уметности биће по први пут представљена публици на изложби „Венчане хаљине у Србији у другој половини XIX и почетком XX века из колекције МПУ“ која ће се одржати у Музеју, у галерији „Инкиостри“, у периоду од 22. септембра до 31. децембра 2011. године.

Одевање српске грађанске класе пролази током XИX века кроз процес трансформације од оријенталне ношње ка европском модном костиму. Европски утицај у одевању грађанске класе у Србији постаје видљив од средине, а преовладава од осамдесетих година XIX века. У оквиру овог процеса можемо посматрати и девет хаљина које су сачуване у колекцији женског костима Одсека за текстил и костим Музеја примењене уметности у Београду и које су припаднице српског грађанског друштва носиле као венчане хаљине, али и у другим приликама везаним за обред венчања (нпр. веридба). Међу сачуваним хаљинама, које датирају из периода од 1878. до 1914. године, налазе се биндали (биндаллı) хаљине карактеристичне за османски костим, затим хаљине сашивене у Србији по узору на европску моду, као и хаљине сашивене у Европи (Венеција, Беч, Париз).

Најстарија венчана хаљина, сачувана у колекцији потиче из 1878. године. Реч је о хаљини коју је носила Драга Кандић на венчању са Љубомиром Ковачевићем, историчарем и политичарем. Хаљина је у колекцију доспела посредством њихове ћерке Милице Ракић, супруге песника и дипломате Милана Ракића.
Веридбена хаљина Елене Ристић, сашивена 1909. године у париском огранку чувене британске модне куће Редферн, први је предмет европске високе моде који је нашао пут до колекција музеја. Ова модна кућа била је посебно цењена и због елеганције вечерњих тоалета, док су помало конзервативне креације пре свега биле намењене женама које су начином одевања показивале припадност друштвеној елити. Међу муштеријама куће Редферн налазиле су се бројне чланице краљевских породица, али и глумице и друге припаднице монденског света.

Припаднице грађанске класе у Србији користиле су и услуге домаћих кројачких салона. Било им је важно да се начином одевања што више приближе европским модним центрима и да не заостану у праћењу трендова. Један од угледних кројачких салона који су у то време радили у Београду јесте и кројачки салон Берте Алкалај. У овом салону сашивена је 1911. године елегантна венчана беж хаљина од свиле и чипке коју је носила Даница Палигорић на венчању са пешадијским мајором Николом Јорговановићем.

Традиционалан оријентални начин одевања представљен је биндали хаљинама које су ношене у српским породицама на Косову и у Врању. Биндали на турском значи хиљаду грана, а назив потиче од њиховог богатог украса у виду цветих грана, који се изводио у техници златовеза. Овај тип хаљина, који је имао функцију свечане и свадбене одеће, карактеристичан је за османски костим у XIX и на почетку XX века, одакле га је преузело и локално хришћанско становништво.

Колекција венчаних хаљина Одсека за текстил и костим Музеја примењене уметности у Београду није велика, али представља резултат систематског колекционирања током претходних шездесет година рада музеја које је, између осталог, било усмерено и ка стварању што потпуније збирке предмета из корпуса одевања грађанске класе у Србији. У том контексту, колекција венчаних хаљина, које осим уобичајене репрезентативне имају и обредну функцију, представља драгоцен извор информација не само о одевању, већ и о целокупној културној историји грађанског друштва у Србији друге половине XIX и почетка XX века.

Изложба „Венчане хаљине у Србији у другој половини XIX и почетком XX века из колекције МПУ“ биће постављена у галерији „Инкиостри“, у простору сталне поставке стилског намештаја „Траг у дрвету“. Публици ће тако бити представљена још једна колекција Музеја, уз могућност да са постојећом сталном поставком остваре нови и другачији контакт. Реализацијом ове изложбе музеј се укључио и у програм изложби који прати годишњи састанак ИКОМ-овог Комитета за костим који ће се одржати у Београду од 25. до 30. септембра 2011. године у организацији Етнографског музеја (више информација на:http://www.етнографскимузеј.рс/ицом.хтм).

Хаљина, венчана

Краљевина Србија, око 1890. МПУ инв. бр. 5207 Ношена у Прахову

Хаљина, биндали

Османско царство, крај XIX века МПУ инв. бр. 5386 Ношена у Мушутишту

Хаљина, веридбена

Француска, Париз, 1909. модна кућа "Редферн" (Редферн) МПУ инв. бр. 22702 Поклон Јелене Јовановић из Београда

Хаљина, венчана

Краљевина Србија, Београд, 1911. кројачки салон Берте Алкалај МПУ инв. бр. 22891 Поклон Чедомира и Растка Васића из Београда

Каталог изложбе
„Венчане хаљине у Србији у другој половини XIX и почетком XX века из колекције МПУ“

ПДФ ( 2.13 МБ )