„ПРЕ И ПОСЛЕ“, изложба ауторског накита Јоахима Сокулског

„ПРЕ И ПОСЛЕ“, изложба ауторског накита Јоахима Сокулског

12. мај - 05. јун 2005.

Координатор програма: Дејан Сандић, кустос за међународну сарадњу
„Радим као што мислим“ креативни је став Јоахима Сокулског, уметничког дизајнера накита који је својим стваралаштвом померио естетске границе дизајна и производње уметничког накита у Пољској. Његов накит је необично савремен и оригиналан, једноставан и инжењерски прецизан. Златарством је почео да се бави 70 тих година прошлог века када је Пољска била не само изолована иза Гвоздене завесе, већ није имала ни златарско образовање на академском нивоу. Изолацију је давне 1975. године прекинуло деловање уметничке групе „УФО“ коју су основала четири млада пољска уметника, међу којима је био и Сокулски. Након изложбе у Варшави, Јоахим Сокулски је као први пољски уметник излагао своје радове у Галерији Електрум, у Лондону, која је у то време била стециште авангардних уметника широм Европе. Ту је упознао Венди Ремшо, Герду Флокингер, Дејвида Уоткинса, Бруна Мартинација…“Размишљали су на исти начин као и ја – бежали су од буржоаског гледања на накит“ изјавио је Сокулски много година касније, неодустајући од свог става да задовољење просечног укуса значи крај уметника „Моји радови…су шокирали људе, ја никада нисам падао под утицај купаца.“

У Пољској се 70 тих година накит израђивао топлим поступком и тежио је орнаменталности. Јоахим Сокулски је давао предност свесном деловању, конструкцији и чистоти облика. Прецизно је рачунао тежину предмета, унутрашње размере, узимајући у обзир њихову људску позадину, што га је сврстало у зачетнике машинског стила. Увео је употребу савремених материјала, алата и технологија, што га у овој области чини пиониром и иноватором и ван граница Пољске, под геслом да било који материјал може да се користи за израду накита.

Стваралаштво Јоахима Сокулског описано је у многим публикацијама и овенчано многобројним националним и међународним признањима, а колекције његових радова налазе се у престижним музејима и галеријама ( Музеј накита у Форжајму у Немачкој, Музеј у Гливицама у Пољској, Музеј златарске уметности у граду Доњи Кажимиеж – једини који је посвећен искључиво златарству).

Изложбом „Пре и После“ направљен је један осврт на стваралаштво Јоахима Сокулског. У Музеју примењене уметности у Београду, је давне 1973. године београдска публика могла да види самосталну изложбу тада маладог уметника који је тек закорачио на светску уметничку златарску сцену. Данас, тридесет година касније пред нама су стари и нови радови – оно штоје било ПРЕ и оно што се догодило ПОСЛЕ.