Керамика и њене димензије

Керамика и њене димензије

19. мај - 27. јун 2015.

Керамика у култури живљења Европе од барока до данас

19. мај – 27. јун 2015.

Музеј примењене уметности у Београду

Организатор: Интернационални музеј керамике у Фаенци (Италија)

Учесници: Музеј примењене уметности у Београду (Србија), Државни музеј Порцеланикон у Зелбу (Немачка), Национални музеј керамике у Валенсији (Шпанија), Народни музеј у Љубљани (Словенија), Естонски музеј керамике и порцелана (Естонија), Музеј декоративне уметности у Прагу (Република Чешка), Музеј порцелана у Риги (Летонија), Музеј порцелана и галерија у Стоук он Трент (Велика Британија)

Тим модула 2, Београд:
Лидер модула 1: Љиљана Милетић Абрамовић, в.д. директора МПУ
Кустос-координатор: Јелена Поповић, МПУ
Кустоси: Биљана Црвенковић, МПУ; Бојана Поповић, МПУ; Биљана Вукотић, МПУ

Међународна изложба Керамика у култури живљења Европе од барока до данас повезује девет европских музеја који у својим колекцијама имају значајне збирке керамике. Ова велика, путујућа изложба, премијерно ће бити отворена у Београду у Музеју примењене уметности, а после Београда ће гостовати у још пет изложбених простора током наредне две године: Државни музеј Порцеланикон у Зелбу (Немачка), Национални музеј керамике у Валенсији (Шпанија), Интернационални музеј керамике у Фаенци (Италија), Музеј порцелана и галерија у Стоук он Трент (Велика Британија), Естонски музеј керамике и порцелана (Естонија).

Музеји из Италије, Шпаније, Велике Британије, Немачке, Републике Чешке, Словеније, Естоније, Летоније и Србије представиће око 150 предмета из својих колекције керамике. Изложбена поставка ће бити подељена према историјским периодима и пратиће је дидактички панели са фотографијама из времена о коме је реч и кратким текстовима. На једном месту моћи ће да се прати употреба керамике и њен развој кроз примере из културе живљења сваке од земаља.

Сваки од музеја учесника проценио је и анализирао улогу керамике у животу своје земље током векова, од 1600-их година до данашњих дана. Свака земља поседује јединствене карактеристике, укусе и уметничке склоности, који се континуирано формирају под утицајем иновација и захтева сваког периода. Циљ овог пројекта је документовање употребе керамике у различитим европским географским, историјским и културним контекстима, почев од периода барока до данас, уз осврт на изазове у будућности.

Експонати су бирани не само на основу тога што чине својеврстан приказ историје керамике, већ и као показатељи друштвено-антрополошких карактеристика сваког века. Разматрање и одабир предмета – у погледу облика, украса и функционалности – указује на напредак, раст и развој једне епохе и нације.

Изложба истражује традицију керамике са жељом да подстакне познавање нашег садашњег стања, почев од керамичке производње за свакодневну употребу до великих уметничких и биотехнолошких могућности савремене керамике. Подстаћи ће се размена знања и богатих керамичких историја која ће ојачати улогу европске керамике у будућности.

Изложба носи снажну поруку, са жељом да привуче пажњу широких слојева интернационалне публике и фокусира се на однос људи према керамици из више углова: историјско – уметничког, образовног, као и виртуелног приступа колекцијама и баштини.

Фотографије предмета са изложбе

Крчаг

Кастели, Италија, XVII век, Међународни музеј керамике у Фаенци

Стопало – грејач

Сицилија, Италија, крај XVII почетак XVIII века, Међународни музеј керамике у Фаенци

Крчаг – тестија

Јужна Угарска , XVII век, Музеј примењене уметности, Београд

Бокал са поклопцем

Франкфурт, Немачка, крај XVII почетак XVIII века, Међународни музеј керамике у Фаенци

Крчаг

Северна Угарска, 1769, Музеј примењене уметности, Београд

Шоља са тањирићем

Мајсен, Саксонија, 1745–1750, Музеј примењене уметности, Београд

Сервис за чај и кафу

различити произвођачи, Северни Стафордшир, Енглеска око 1760, Музеј и уметничка галерија области Потерис, Стоук на Тренту

Стони прибор

фабрика „Џосаја Веџвуд и синови“, Етрурија, Енглеска око 1805, Музеј и уметничка галерија области Потерис, Стоук на Тренту

Гарнитура за пиво

дизајн: Хенри Стејси Маркс, фабрика: „Минтон & Цо“, Стоук на Тренту, Енглеска 1874, Музеј и уметничка галерија области Потерис, Стоук на Тренту

Сервис са кафу (копија)

дизајн: Ђакомо Бала, 1929, радионица „Гати“, Фаенца, Италија, приватна збирка

Девојка са букетом цвећа

фабрика „Декор“, Љубљана, Словенија, од 1930-их до 1960-их, Народни музеј Словеније

Плесачице чарлстона

дизајн: Антон Бишелбергер, фабрика порцелана „Енс“ , Рудолштат-Фолкштет, Немачка, 1920-е године , Порцеланикон – Државни музеј порцелана, Хоенберг ан дер Егер / Зелб

Део гарнитуре за кафу

Радионица за осликавање порцелана Николаја Лангебрауна,Талин, Естонија 1930-е, Естонски музеј примењене уметности и дизајна

Два украсна тањира

дизајн: Лео Рохлин, „Фабрика грађевинске керамике Талин“, Талин, Естонија, 1972. приватна збирка

Део сервиса

дизајн: Маје Микоф, „Фабрика уметничких производа“, „Атеље за осликавање порцелана“, Талин, Естонија, 1978, Естонски музеј примењене уметности и дизајна

Украсни тањир

рош Чавић, Велика Кикинда, Србија, 1904, Музеј примењене уметности, Београд

Сервис за чај „Ивон“

фабрика „КПМ Кристер“, Валденбург (Валбжих), Србија, 1925–1945, Музеј примењене уметности, Београд

„Кришке 1-6“, прототип из серије

„Порцелан у функцији рада и одмора“ дизајн: Љубинко Јовановић, „Фабрика порцелана Зајечар“, Зајечар, СФР Југославија, 1978–1979, Музеј примењене уметности,

Сервис за кафу и елементи свећњака

дизајн: Зоран Првановић, Зајечар, СФР Југославија, 1976, Музеј примењене уметности, Београд

Чинија за воће

дизајн: Еторе Сотсас, радионица „Гати“, Фаенца, Италија, 2001. приватна збирка

Фотографије са отварања изложбе