Мр Бојана Поповић, виши кустос
На изложби су представљена остварења Чарлса Ренија Мекинтоша, Френка Лојда Рајта, Герита Томаса Ритфелда, Марсела Бројера, Ле Корбизијеа, Шарлоте Перијан, Пјера Жанреа, Лудвига Миса ван дер Роа, Харија Бертоје и Ероа Саринена.
Последње деценије деветнастог века настаје појам авангарде у уметности који обухвата дела која у себи носе идеје, и њихово визуелно тумачење, које нису у потпуности блиске и разумљиве савременицима, а својом модерношћу (напредношћу) отварају нове могућности сагледавања стварности и антиципирају будућност. Временом, највреднија модерна дела постају класичне вредности. Упрво таква остварења модерног покрета и интернационалног стила у области дизајна намештаја представљена су на овој изложби, организованој у сарадњи Музеја примењене уметности и београдске фирме “Кубо“, која је заступник “Касине“ и “Кнола“- две најпрестижније фабрике за производњу и продају дела најзначајнијих светских дизајнера.
На изложби су представљена остварења Чарлса Ренија Мекинтоша, Френка Лојда Рајта, Герита Томаса Ритфелда, Марсела Бројера, Ле Корбизијеа, Шарлоте Перијан, Пјера Жанреа, Лудвига Миса ван дер Роа, Харија Бертоје и Ероа Саринена.
У пространом ентеријеру немачког павиљона, подигнутог за међународну индустријску изложбу у Барселони 1929. године, биле су изложене фотеље, табуреи и столови који се данас производе под заједничким именом Барселона. Фотеља и табуре имају једноставну “икс“ конструкцију од хромираног и полираног челика, а седишта и наслон фотеље тапацирани су кожом. Налик су савремено дизајнираном караљевском трону, који асоцира на античку и средњовековну “икс“ столицу, и тиме испуњавају првобитну намену – да послуже за одмор шпанског краљевског пара док обилази изложбу. Истовремено, фотеља и остали комади намештаја из павиљона промовисали су употребу челичних шипки и једноставних, недекорисаних форми у изради луксузног намештаја.
Безвремена лепота намештаја за павиљон у Барселони, као и у истом маниру дизајниране софе, постигнута је савршеном равнотежом пропорција, функције и мајсторством у изради, у складу са Мисовим принципима “мање је више“ и “Бог је у детаљима“. Мисов асистент у дизајнирању колекције Барселона била је његова студенткиња из Баухауса Лили Рајх (Lilly Reich), која је током тридесетих година и сама пројектовала крајње функционалан намештај од челичних цеви.
КОЛЕКЦИЈА ДИЈАМАНТ (Diamond) 1950-1952. година
Фотеље и табуре израђени су од жичане мреже, материјала који се до тада није користио на тај начин у изради намештаја. Још у деветнаестом века правиле су се баштенске столице од челичне жице. Међутим, Бертојино истраживање скулптуралног волумена и његовог односа према простору довео је до модернег приступа у употреби жичане мреже. Својим обликом, Дијамант и Птица придонели су стварању новог дизајна, који је хуманизовао маниризоване форме модернизма.
Пројектовање фотеље Дијамант и других столица из те колекције трајао је две године и обављен је уз подршку породице Кнол која га ничим није ограничавала, чак ни чињеницом да је Дијамант лакше направити ручно него машински. Бертоја није био једини који је истраживао могућности обликовања челичне мреже у изради намештаја. Готово истовремео Чарлс Имс (Charles Eames), с којим је Бертоја студирао и сарађивао током ратних година, и његова супруга Реј (Ray) такође су дизајнирали једну колекцију намештаја од жичане мреже (1951-1952).
Фотеља Птица је добила такав назив зато што подсећа на птицу раширених крила.
Њен функционални додатак је табуре.
Колекција Пиједестал (Педестал) израђена је техником ливене пластике. Била је то прва примена ове нове технологије која је Ероу Саринену омогућила да добије комад намештаја у потпуности израђен од вештачког материјала, који је могао да се обликује као глина. Истовремено, ова колекција увела је “једноногу“ столицу у кућни ентеријер, по чему је и добила назив. Идеју да дизајнира намештај са само једном ногом Еро је развијао од 1953. године. После десетине цртежа, успео је да реализује серију модела, а доцније и прототип, чија је производња открила нове методе производње. Намештај из колекције Пиједестал је прво испробан у трпезарији и у салону куће Ероових пријатеља у Блумфилд Хилсу (Блоомфиелд Хиллс). Столица је својим обликом асоцирала на цвет који је изникао из пода – и тако је добила назив Тулипан. Стицајем околности, колекција Пиједестал је била последња коју је Еро Саринен дизајнирао за Кнол.
Марија Бујић, кустос МПУ
Александар Ећимовић, Кубо
мр Бојана Поповић, кустос МПУ
Текст у каталогу:
Иванка Зорић, директор МПУ
Борис Ећимовић, директор Куба
мр Бојана Поповић, кустос МПУ
дизајн каталога и поставке: Александар Станковић, Студио Кубо
Кустос изложбе:
Мр Бојана Поповић, виши кустос
Предавања поводом оџавања изложбе “Класици модерне”
15. децембар 2005. у галерији “Жад”
Мирцо Опеззо, менаџер Касине (Cassina)
О историјату фирме Касина
Carl Magnusson, дизајнер и један од директора фирме Кнол (Knoll)
Духовити поглед на 3500 година дизајна