“КЛАСИЦИ МОДЕРНЕ”

“КЛАСИЦИ МОДЕРНЕ”

Изложба Музеја примењене уметности и салона намештаја Кубо

08. децембар 2005. - 09. јануар 2006.

Кустос изложбе:
Мр Бојана Поповић, виши кустос
Последње деценије деветнастог века настаје појам авангарде у уметности који обухвата дела која у себи носе идеје, и њихово визуелно тумачење, које нису у потпуности блиске и разумљиве савременицима, а својом модерношћу (напредношћу) отварају нове могућности сагледавања стварности и антиципирају будућност. Временом, највреднија модерна дела постају класичне вредности. Упрво таква остварења модерног покрета и интернационалног стила у области дизајна намештаја представљена су на овој изложби, организованој у сарадњи Музеја примењене уметности и београдске фирме “Кубо“, која је заступник “Касине“ и “Кнола“- две најпрестижније фабрике за производњу и продају дела најзначајнијих светских дизајнера.

На изложби су представљена остварења Чарлса Ренија Мекинтоша, Френка Лојда Рајта, Герита Томаса Ритфелда, Марсела Бројера, Ле Корбизијеа, Шарлоте Перијан, Пјера Жанреа, Лудвига Миса ван дер Роа, Харија Бертоје и Ероа Саринена.

Последње деценије деветнастог века настаје појам авангарде у уметности који обухвата дела која у себи носе идеје, и њихово визуелно тумачење, које нису у потпуности блиске и разумљиве савременицима, а својом модерношћу (напредношћу) отварају нове могућности сагледавања стварности и антиципирају будућност. Временом, највреднија модерна дела постају класичне вредности. Упрво таква остварења модерног покрета и интернационалног стила у области дизајна намештаја представљена су на овој изложби, организованој у сарадњи Музеја примењене уметности и београдске фирме “Кубо“, која је заступник “Касине“ и “Кнола“- две најпрестижније фабрике за производњу и продају дела најзначајнијих светских дизајнера.

На изложби су представљена остварења Чарлса Ренија Мекинтоша, Френка Лојда Рајта, Герита Томаса Ритфелда, Марсела Бројера, Ле Корбизијеа, Шарлоте Перијан, Пјера Жанреа, Лудвига Миса ван дер Роа, Харија Бертоје и Ероа Саринена.

Ле Корбизије – Шарл Едуар Жанре / Le Corbusier – Charles Edouard Jeanneret (1887, Ла-Шо-де-Фон, Швајцарска - 1965, Кап Мартен, Француска) Шарлота Перијан / Chralotte Perriand (1903 – 1999) Пјер Жанре /Pierre Jeanneret(1896 – 1967) Полуфотеља Баскилан (Басцулант, ЛЦ1) око 1928. године хромирани челик, кожа понија дужина, ширина, висина: 60 x 65 x 64 cm Касина (Cassina) је производи од 1965. године

Полуфотеља има покретан наслон (басцулант), по чему је и добила назив. Израђена је од хромираног челика са седиштем и наслоном који су и првобитно били од коже, али у каснијим верзијама од много луксузнијих врста, каква је кожа понија. Та прва верзија, коју је производила фирма Тонет (Фререс Тхонет, Париз, од 1929. године) одаје утицај Васили фотеље Марсела Бројера.

Герит Томас Ритфелд / Gerrit Thomas Rietveld (1888, Утрехт - 1964, Утрехт) Фотеља Црвено и плаво (635 Ред анд Блуе) 1917-1923. година Бојено и лакирано буково дрво, шперплоча дужина, ширина, висина: 65,5 x 83 x 88 cm Касина (Цассина) је производи од 1973. године

Ова фотеља је прво радикално ново решење којим је дефинисана естетика дизајна двадесетог века. Назив је добила по примењеним бојама, чији је избор и распоред под великим утицајем сликараства Пита Мондриана (Пиет Мондриан) и Теа ван Дусбурга (Тхео ван Доесбург), идеолога покрета Де Стијл. Боја је у функцији дефинисања строге, геометријске конструкције, образоване од равних плоха седишта и наслона смештених у носећи рам, изузетно наглашене линеарности. Делови столице и њихове боје су међусобно тако усклађени да, у извесној мери, замагљују границе између самог предмета и околног простора, између конкретног и апстрактног.

Герит Томас Ритфелд / Gerrit Thomas Rietveld (1888, Утрехт - 1964, Утрехт) Фотеља Утрехт (637 Utrecht) 1935. година челик, полиуретанска пена, полиестерска вата, пластика, кожа дужина, ширина, висина: 64 x 85 x 70 cm Касина (Цассина) је производи од 1988. године

Сваки део фотеље Утрехт је тапациран, с опшивеним ивицама, које су једини декоративни елемент. Ритфелд је и касније пројектовао тапацирани намештај, али никада више није постигао такву, савршену, симбиозу модернизма и ар декоа

Ле Корбизије – Шарл Едуар Жанре / Le Corbusier – Charles Edouard Jeanneret (1887, Ла-Шо-де-Фон, Швајцарска - 1965, Кап Мартен, Француска) Шарлота Перијан / Chralotte Perriand (1903 – 1999) Пјер Жанре / Pierre Jeannere (1896 – 1967) Фотеља Гран конфор - мали модел (Гранд Цонфорт, ЛЦ 2) 1928. година хромирани челик, кожа дужина, ширина, висина: 76 x 70 x 67 cm Касина (Цассина) је производи од 1965. године

Фотеља је обликована од пет јастука који су смештени унутар рама од челичних цеви. Дизајнирана 1928. године, она је била први примерак радикално новог типа, који ће касније развијати и Ле Корбизије, и други дизајнери. Исте године је пројектован и Гран конфор – велики модел (ЛЦ4) који је нешто већих димензија и с једним јастуком мање на седишту. Фотеље својим обликом модернизују стари тип тзв. клуб-фотеље, које је Корбизије ценио због њихове једноставне форме. Наиме, пре него што је почео да сам дизајнира намештај, он је ентеријере кућа које је пројектовао опремао Тонет намештајем и клупским гарнитурама

Чарлс Рени Мекинтош / Чарлес Ренние Мацкинтош (1868, Глазгов - 1928, Лондон) Столица Хил Хаус I (292 Хилл Хоусе I) 1902. година јасеново дрво обојено црним, сомот дужина, ширина, висина: 41 x 35 x 141 cm Касина (Цассина) је производи од 1973. године

Столица је пројектована за спаваћу собу куће Хил Хаус у Хеленсбургу, коју је Чарлс Рени Мекинтош подигао за издавача Волтера Блекија (Wалтер Блацкие), од 1902. до 1905. године. Седиште је првобитно било тапацирано зелено-љубичастом тканином.

Ле Корбизије – Шарл Едуар Жанре / Le Corbusier – Charles Edouard Jeanneret (1887, Ла-Шо-де-Фон, Швајцарска - 1965, Кап Мартен, Француска) Шарлота Перијан / Chralotte Perriand (1903 – 1999) Пјер Жанре / Pierre Jeanneret(1896 – 1967) Лежаљка ((chaise-longue, LC 4) 1928. година

лакирани и хромирани челик, кожа понија дужина, ширина: 160 x 56,4 cm Касина (Цассина) је производи од 1965. године Лежаљка има обојено челично постоље, у облику слова Х, на коме је конструкција од челичних цеви са седиштем ергономског облика обложеног кожом. Седиште може да се постави у различите положаје. Концепт фотеље је био Корбизијеов, али сматра се да је за њен коначни изглед најзаслужнија Шарлота Перијан. У првим верзијама наслоњача није имала статично постоље, него је функционалисала као лежаљка-љуљаш

Ле Корбизије – Шарл Едуар Жанре / Le Corbusier – Charles Edouard Jeanneret (1887, Ла-Шо-де-Фон, Швајцарска - 1965, Кап Мартен, Француска) Шарлота Перијан / Chralotte Perriand (1903 – 1999) Пјер Жанре / Pierre Jeanneret(1896 – 1967) Радна столица (ЛЦ 7) 1928. година хромирани челик, кожа дужина, ширина, висина: 60 x 58 x 73 cm Касина (Цассина) је производи од 1978. године

Као и остали комади намештаја настали 1928. године, тако је и ова округла столица израђена од хромираних челичних цеви и коже. Конструисана је тако да се седиште окреће. Има неколико верзија ове столице, а на једном цртежу Шарлоте Перијан види се да је столица била намењена трпезаријском простору.

Марсел Лајко Бројер / Marcel Laiko Breuer (1902, Печуј - 1981, Њујорк) Фотеља Васили ( (Wassily)) 1925-1927. година хромирани челик, тканина дужина, ширина, висина: 79 x 72 x 100,5 cm Кнол (Кнолл) је производи од 1968. године

Заинтересованост за стандардизацију и серијску производњу, својствене програму Баухауса, надахнули су Марсела Бројера да металне цеви препозна као материјал погодан за израду намештаја, који ће дати нову структуру ентеријеру. Почео је да размишља о металним цевима као конструктивном елементу модерног намештаја 1925. године, дивећи се свом новом бициклу који је био произведен од челичних цеви. Исте године је Бројер направио прототип своје прве фотеље од цеви, уз помоћ лимара који је лемио делове у жељену конструкцију. Због утиска транспарентности, лакоће и еластичности, седиште и наслони за леђа и руке првобитно су били начињени од комада тканине.

Чарлс Рени Мекинтош / Чарлес Ренние Мацкинтош (1868, Глазгов - 1928, Лондон) Фотеља Вилоу (312Willow) 1904. година јасеново дрво обојено црним, тканина дужина, ширина, висина: 94 x 41 x 119 cm Касина (Цассина) је производи од 1973. године

Фотеља је добила име по називу чајџинице госпође Кетрин Кренстон, на којој је Мекинтош радио од 1903. до 1906. године, извршивши реконструкцију зграде и у потпуности опремивши ентеријер.

Френк Лојд Рајт / Frank Lloyd Wright (1867, Ричленд центар, САД – 1959, Феникс, САД) Фотеља Барел (606 Barrel) 1937. година трешњево дрво, тканина дужина, ширина, висина: 54,5 x 55,5 x 81 cm Касина (Цассина) је производи од 1986. године

Фотеља је пројектована 1937. године за кућу Вингсприд (Wингспреад) Херберта Ф. Џонсона, у Винд Поинту у Висконсину. Седиште је првобитно било тапацирано кожом.

Лудвиг Мис ван дер Рое / Ludwig Mies van der Rohe (1886, Ahen – 1969, Чикаго) Фотеља Барселона 1929. година

полирани челик, алуминијим, кожа дужина, ширина, висина: 75 x 76 x 77 cm Кнол (Кнолл) је производи од 1948. године

Лудвиг Мис ван дер Рое / Ludwig Mies van der Rohe (1886, Ahen – 1969, Чикаго) Сто Барселона 1929. година

хромирани челик, стакло дужина, ширина, висина: 100 x 100 x 46 cm Кнол (Кнолл) је производи од 1948. године

Лудвиг Мис ван дер Рое / Ludwig Mies van der Rohe (1886, Ahen – 1969, Чикаго) Софа Барселона 1929-1931. година

полирани челик, лакирано дрво, кожа дужина, ширина: 198 x 99 cm Кнол (Кнолл) је производи од 1948. године

Колекција Барселона

У пространом ентеријеру немачког павиљона, подигнутог за међународну индустријску изложбу у Барселони 1929. године, биле су изложене фотеље, табуреи и столови који се данас производе под заједничким именом Барселона. Фотеља и табуре имају једноставну “икс“ конструкцију од хромираног и полираног челика, а седишта и наслон фотеље тапацирани су кожом. Налик су савремено дизајнираном караљевском трону, који асоцира на античку и средњовековну “икс“ столицу, и тиме испуњавају првобитну намену – да послуже за одмор шпанског краљевског пара док обилази изложбу. Истовремено, фотеља и остали комади намештаја из павиљона промовисали су употребу челичних шипки и једноставних, недекорисаних форми у изради луксузног намештаја.

Безвремена лепота намештаја за павиљон у Барселони, као и у истом маниру дизајниране софе, постигнута је савршеном равнотежом пропорција, функције и мајсторством у изради, у складу са Мисовим принципима “мање је више“ и “Бог је у детаљима“. Мисов асистент у дизајнирању колекције Барселона била је његова студенткиња из Баухауса Лили Рајх (Lilly Reich), која је током тридесетих година и сама пројектовала крајње функционалан намештај од челичних цеви.

Хари Бертоја / Harry Bertoia (1915, Сан Лоренцо, Италија – 1978, Барто, САД) Фотеља Дијамант (Diamond) ( 421 ЛЦ)

челик, полирани хром, пластика, тканина дужина, ширина, висина: 85 x 72 x 76 cm Кнол (Knoll) је производи од 1952. године

Хари Бертоја / Harry Bertoia (1915, San Lorenco, Италија – 1978, Барто, САД) Фотеља Птица (Bird) (423 ЛЦ

челик, полирани хром, пластика, тканина дужина, ширина, висина: 98 x 84 x 102 cm Кнол (Knol) је производи од 1952. године

КОЛЕКЦИЈА ДИЈАМАНТ (Diamond) 1950-1952. година

Фотеље и табуре израђени су од жичане мреже, материјала који се до тада није користио на тај начин у изради намештаја. Још у деветнаестом века правиле су се баштенске столице од челичне жице. Међутим, Бертојино истраживање скулптуралног волумена и његовог односа према простору довео је до модернег приступа у употреби жичане мреже. Својим обликом, Дијамант и Птица придонели су стварању новог дизајна, који је хуманизовао маниризоване форме модернизма.

Пројектовање фотеље Дијамант и других столица из те колекције трајао је две године и обављен је уз подршку породице Кнол која га ничим није ограничавала, чак ни чињеницом да је Дијамант лакше направити ручно него машински. Бертоја није био једини који је истраживао могућности обликовања челичне мреже у изради намештаја. Готово истовремео Чарлс Имс (Charles Eames), с којим је Бертоја студирао и сарађивао током ратних година, и његова супруга Реј (Ray) такође су дизајнирали једну колекцију намештаја од жичане мреже (1951-1952).

Фотеља Птица је добила такав назив зато што подсећа на птицу раширених крила.
Њен функционални додатак је табуре.

Еро Саринен / Eero Saarinen (1910, Кирконуми, Финска – 1961, Ен Арбор, САД) Фотеља Тулипан (Tulip 150 AS) 1955-1956. година алуминијум, пластика, тканина дужина, ширина, висина: 66 x 59 x 81cm Кнол (Кнолл) је производи од 1956. године

Столица Тулипан (Tulip 151CS) 1955-1956. година алуминијум, пластика, тканина дужина, ширина, висина: 51 x 54 x 81 cm Кнол (Кнолл) је производи од 1956. године

Еро Саринен / Ееро Сааринен (1910, Кирконуми, Финска – 1961, Ен Арбор, САД) Сто Тулипан (Тулип 176ТР) 1955-1956. година

алуминијум, ламинат пречник, висина: 120 x 73 cm Кнол (Кнолл) производи га од 1956. године

КОЛЕКЦИЈА ПИЈЕДЕСТАЛ (Pedestal) 1955-1956. гидина

Колекција Пиједестал (Педестал) израђена је техником ливене пластике. Била је то прва примена ове нове технологије која је Ероу Саринену омогућила да добије комад намештаја у потпуности израђен од вештачког материјала, који је могао да се обликује као глина. Истовремено, ова колекција увела је “једноногу“ столицу у кућни ентеријер, по чему је и добила назив. Идеју да дизајнира намештај са само једном ногом Еро је развијао од 1953. године. После десетине цртежа, успео је да реализује серију модела, а доцније и прототип, чија је производња открила нове методе производње. Намештај из колекције Пиједестал је прво испробан у трпезарији и у салону куће Ероових пријатеља у Блумфилд Хилсу (Блоомфиелд Хиллс). Столица је својим обликом асоцирала на цвет који је изникао из пода – и тако је добила назив Тулипан. Стицајем околности, колекција Пиједестал је била последња коју је Еро Саринен дизајнирао за Кнол.

Концепт изложбе:
Марија Бујић, кустос МПУ
Александар Ећимовић, Кубо
мр Бојана Поповић, кустос МПУ

Текст у каталогу:
Иванка Зорић, директор МПУ
Борис Ећимовић, директор Куба
мр Бојана Поповић, кустос МПУ
дизајн каталога и поставке: Александар Станковић, Студио Кубо

Кустос изложбе:
Мр Бојана Поповић, виши кустос

Предавања поводом оџавања изложбе “Класици модерне”
15. децембар 2005. у галерији “Жад”
Мирцо Опеззо, менаџер Касине (Cassina)
О историјату фирме Касина

Carl Magnusson, дизајнер и један од директора фирме Кнол (Knoll)
Духовити поглед на 3500 година дизајна