МАШИЋ

МАШИЋ

Ретроспективна изложба визуелних комуникација Слободана Машића

12. септембар - 19. октобар 2018.

МАШИЋ - Ретроспективна изложба визуелних комуникација Слободана Машића

Свечано отварање: 12. септембра у 19 часова. Изложбу отвара Мирослав А. Мушић

Кустос изложбе: Слободан Јовановић, Музеј примењене уметности

Дизајн визуелног идентитета изложбе: Борут Вилд

На изложби МАШИЋ у Музеју примењене уметности биће приказан већи део заоставштине Слободана Машића, коју је Музеју током 2017. године поклонила његова удовица и дугогодишња сарадница Савета. Слободан Машић (1939–2016, Београд) био је један од најзначајнијих уметника који су током протеклих пола века обликовали визуелне комуникације у Србији и Југославији. Током студија на Архитектонском факултету (1958–1964) упознаје будућу жену и најважнију сарадницу Савету Пухало. Након завршетка студија, примењује искуства стечена на факултету у дизајну визуелних комуникација. Тада ради плакате и каталоге за Дом омладине и Графички колектив, покреће едицију књига Независна издања, оснива Студио Структура, графички обликује разне књиге, часописе Сусрет, НБ’68 и РОК, шпице за култне југословенске филмове и започиње сарадњу са позориштем Атеље 212, тј. БИТЕФ-ом, као и филмским фестивалом ФЕСТ. Машићев дизајн за БИТЕФ ће временом постати један од најзначајиних опуса у области визуеланих комуниација у Србији и тадашњој Југославији.

Већ крајем ’60-их година прошлог века, Машић дефинише своју поетику, првенствено путем креирања чувених идеограма, као што су звезда уписана у круг (знак Студија Структура) или идеограм који чине супротно усмерене вертикалне стрелице (знак Независних издања). Његова способност да манипулише графичким дизајном омогућила му је да анализира садржај комуникације, сводећи је на симболичку суштину. Без сувишне ликовности, он конструише површине које постају преносник значења садржине плаката, књиге или других средстава визуелних комуникација. Једноставну просторну композицију са плаката за Дом омладине касније користи да би представио ритам поновљених знакова. Овај ритам му омогућава да створи нову слику света, у којем његови знаци формирају засебан графички језик, који бежи од фигуралности ка симболичном и иконичном.

У тексту „У трагању за сопственим изразом“ у каталогу изложбе МАШИЋ, Мирослав А. Мушић констатује да је „био неприкосновен у исказивању својих ставова. Полазио је са становишта да сваки графички знак, линија и белина имају своје место, симболику и оправдање. Способношћу издвајања успостављао је дијалог са светом. Била су то критичка разматрања вођена графичким језиком са тежњом да се искаже мишљење, став о појединим вредностима, заблудама или утопијама.“

Избор радова

Плакат за изложбу Болета Милорадовића, 1966.

МПУ инв. бр. 24973

Омладинска ревија Сусрет, број 85, 22. 9. 1968.

МПУ инв. бр. 25007

Књига Кршевина Драгоша Калајића, 1968.

МПУ инв. бр. 24895

Плакат за БИТЕФ 5, 1971.

МПУ инв. бр. 24904

Књига Попришта Милана Влајчића, 1971.

МПУ инв. бр. 24902

Плакат за позоришну представу Play Strindberg, 1972.

МПУ инв. бр. 24946

Плакат за ФЕСТ 73, 1973.

МПУ инв. бр. 24927

Графичка припрема за уводну шпицу ТВ емисије Реч по реч, 1974.

МПУ инв. бр. 25003

Плакат за изложбу Фотографија : позориште у фотографској уметности, 1974.

МПУ инв. бр. 24970

Плакат за БИТЕФ 10, фотографија Владимир Поповић, 1976.

МПУ инв. бр. 24906

Плакат за БИТЕФ 11, фотографија Бранислав Николић, 1977.

МПУ инв. бр. 24907

Плакат за БИТЕФ 20, фотографија Владимир Поповић, 1986.

МПУ инв. бр. 24915

Плакат за позоришну представу Буре барута, фотографија Владимир Поповић, 1995.

МПУ инв. бр. 24942

Фотографије са отварања изложбе

Аутор фотографија: Веселин Милуновић