МАЈКЛ МУР (MICHAEL MOORE)
Алстерски универзитет, Факултет уметности у Белфасту, Уједињено Краљевство
m.moore@ulster.ac.uk

ARCHITECTURAL CERAMICS IN DUBLIN
АРХИТЕКТОНСКА КЕРАМИКА У ДАБЛИНУ

Зборник 17/2021 (Музеј примењене уметности), страна 96-102

Категорија чланка: кратко или претходно саопштење

УДК:
72.04-033.6
COBISS.SR-ID 53990409

Abstract:
This paper examines five examples of architectural ceramics in Dublin, Ireland: The Medical Mission, The Dublin Fruit Market, The Trust buildings, The Sunlight Chambers Building and St. Mary's Church of Ireland. It explores ceramic detailing, brickwork and tilework, with both a structural and decorative focus.

Key words:
Ceramics, Terracotta, Brickwork, Glaze, Carving

Резиме:
Ове зграде могу значити много различитих ствари различитим људима. У прилог томе говори и чињеница да квалитет Зграде медицинске мисије (The Medical Mission) стоички одолева променама. Дискретна зграда пуна ситних архитектонских детаља и обележја историје која је подразумевала и конфликт. Право је откровење стајати мирно на иначе прометној градској раскрсници. Даблинска пијаца воћа је и данас пуна енергије. На њој људи тргују. Преплављена је опремом и возилима која долазе и одлазе много пре изласка сунца. Одликује је скоро хаотична живост. Зграде Ајви траста (The Iveagh Trust Buildings) одликује нека друга врста живости, јер оне представљају стамбени простор на ком се деца играју, а одрасли разговарају и обављају свакодневне послове. Зграда Санлајт чејмбрз (The Sunlight Chambers Building) скоро да подсећа на кукавицу у гнезду. Стоји тако издвојена од суседних како савремених, тако и историјских зграда. За аутора је бављење овом зградом представљало једно чудесно искуство. Добро се сећа како су пролазници реаговали док је фотографисао ову зграду. Чинило се као да је виде први пут. Светла, за неке можда блештава, али истовремено декоративна знатижеља у граду који је познатији по својој џорџијанској и викторијанској архитектури. Црква Свете Марије (St. Mary's Church) нас подсећа на грану индустрије која данас представља далеку прошлост, али која нас враћа у доба занатлија, неимара и грнчарства.

Да закључимо, човек се може запитати – шта је утврђено овим радом? Овај рад је започет у јединственом сплету околности, који је већ сада постао познат на глобалном нивоу, јер се од становништва захтева да ради и живи у нужно ограниченим условима, услед пандемије. У овом случају, радијус изолације од 5 километара није нужно ометао, али је свакако сузио фокус истраживања које је имало за циљ проналажење јединствених примера архитектонске керамике у Даблину. Међутим, чак и овај ужи фокус је открио неке јединствене примере који иначе можда не би били истражени и разматрани. Са овако дефинисаним географским параметром, истраживање је започето и истраживало се унутар датог параметра. А оно што је откривено прича нам многе приче. Приче о занатској и материјалној култури, дуговечности и наслеђу ових грађевина које красе керамички елементи, и њиховом значају као делу градског пејзажа Даблина.

Овде можете преузети PDF чланка (267 KB)