ВЕСНА МАЏОСКИ (VESNA MADŽOSKI)
Европска постдипломска школа, Швајцарска
madzoski@yahoo.com

BEING (A) NEGATIVE: THE SPECTRE OF SOCIALISM IN PHOTOGRAPHIC ARCHIVES
БИТИ НЕГАТИВ(АН): БАУЦИ СОЦИЈАЛИЗМА У ФОТОГРАФСКИМ АРХИВАМА

Зборник 19/2023 (Музеј примењене уметности), страна 30-40

Категорија чланка: оригинални научни рад

УДК:
316.728:77
069.5:661(497.11)"2022/2023"

Abstract:
In rare anthropological interpretations of the glass smashing custom in the Balkan Peninsula, it is written that this could be understood as a manner in which one informs his/her environment of transiting to a different state of consciousness. This article analyses, on one side, the questions encountered while working on the exhibition “Fragile: Glass Narratives, Broken Histories” (Public Space With A Roof – Amsterdam and Skver Magazin – Zaječar, December 2022, Museum of Applied Art Belgrade), and on the other the possibility of interpreting socialist history from the fragments found in the former glass and crystal factory “Kristal– Zaječar.” The focus is on the discovery of several hundred rolls of discarded photographic negatives, a key tool of understanding the glass production in Serbia after World War II. In an unusual dialectics, the glass fragments become ‘readable’ thanks to the survived images of the past, while the history narrative created by the found negatives becomes destabilized by this smashed glass. The theory of photo negatives is fragmentary in the history of photography and this article is an attempt to change this. Namely, the potential of negatives to offer different versions of one recorded moment also offers a unique possibility to write versions of history not complying with the official narratives. This way, a new plane of understanding the new post-socialist ‘normality’ is created.

Key words:
Kristal-Zaječar, glass smashing, photo negatives, Walter Benjamin, history of photography

Резиме:
У ретким покушајима антрополошког тумачења обичаја ломљења стаклених чаша у кафанама на нашим просторима говори се о поступку информисања околине о преласку у измењено стање свести. Овај рад бави се, са једне стране, анализом питања насталих током истраживања за изложбу Пази ломљиво: стаклени наративи, поломљене историје (Public Space With A Roof – Амстердам и Сквер магазин – Зајечар, одржане у Музеју примењене уметности Београд, 29. децембар 2022 – 15. јануар 2023) и, са друге стране, могућностима читања и тумачења социјалистичке прошлости на основу фрагмената пронађених у некадашњој фабрици Кристал – Зајечар. Посебна пажња посвећена је открићу неколико стотина ролни фотографских негатива, сакривених у сметлишту некадашње фабрике кристала, без којих се разумевање производње стакла у Србији након Другог светског рата чини немогућим. Кроз необичну дијалектику, фрагменти стакла постају „читљиви” захваљујући преживелим сликама из прошлости, док наратив историје коју пронађени негативи стварају постаје дестабилизован овом срчом од кристала. Поред тога, испоставило се да су теоретска разматрања статуса негатива у историји фотографије фрагментарна и готово непостојећа, а тај пропуст овај рад жели да исправи. Наиме, потенцијал негатива да пружи различите верзије забележеног тренутка пружа нам и јединствену могућност писања верзија историје које одступају од усвојених наратива, стварајући ново поље за разумевање преласка у нову, постсоцијалистичку „нормалност”, о којој нам можда говоре тоне пронађеног разбијеног стакла.

Овде можете преузети PDF чланка (1.1 MB)