O pojavi albuma za fotografije u Srbiji nema pouzdanih podataka. Gotovo sa sigurnošću se jedino može reći da nisu izrađivani u domaćim knjigovezačkim radionicama, već su uvoženi iz inostranstva, najviše iz Nemačke i Austro-ugarske. O tome svedoče i albumi iz kolekcije MPU, koji pripadaju poznatim tipovima masovno proizvođenim tokom druge polovine 19. veka u ovim sredinama.
Kolekcija albuma za fotografije MPU sadrži 37 predmeta, nastalih u periodu od 1860. do 1940. godine. Među njima je značajan broj onih čije je poreklo poznato i koji su sačuvani kao celine, u potpunosti ili najvećim delom sa originalnim izborom i rasporedom fotografija, poput albuma koji su pripadali poznatim istorijskim ličnostima – Svetozaru Miletiću, Anastasu Jovanoviću, Marku Ristiću, ili više ili manje poznatim građanskim porodicama – Predić, Jakovljević, Petrović, Antula, Zorić, Smederevac i Vladarski.
Album za fotografije 19. veka, sačinjen prvenstveno od porodičnih portreta, bio je oblikovan kao vizuelna genealogija porodice. Opremljen kao monumentalni kodeks, sa raskošnim povezom i dekorisanim stranicama, foto-album je predstavljao reprezentativnu porodičnu memorabiliju, koja je bila deo privatne kolekcije, vredan eksponat kućnog muzeja. Struktura albuma za fotografije 19. veka, formiranog prvenstveno od portreta članova uže porodice – oca, majke i dece, zatim portreta rođaka i prijatelja, bila je od početka usmerena na građenje identiteta moderne porodice, kao osnovnog jezgra građanskog društva. Ova celina postala je jedan od najistrajnijih oblika čuvanja porodičnog sećanja, koja povezuje različite generacije zajedničkim pamćenjem, formirajući zajednički, porodični identitet.
Albumi za fotografije 20. veka umnogome se razlikuju od onih iz prethodnog stoleća. U skladu s novim vrednostima koje je donela era modernosti, njihova struktura je utemeljena na principima prolaznosti i promenjivosti, a ne stabilnosti i trajnosti kao u 19. veku. Porodične albume 20. veka ne čine statični portreti članova porodice, rođaka i prijatelja, već najvećim delom snimci koji beleže trenutke iz svakodnevnog života, dinamiku dešavanja. Oni nisu fokusirani na unutrašnjost porodičnog doma, već na spoljašnji svet, dvorište, ulicu, reku, banjski ili morski predeo, u kome se odvijaju akcije i poduhvati poput klizanja, planinarenja, šetnji, izleta, kupanja na plaži.
PANO I
Najstariji poznati album izrađen je u Parizu. Imao je oblik knjige, ali su se stranice s fotografijama rasklapale, a ne listale kako je uobičajeno. Prvi tip albuma koji se industrijski proizvodio šezdesetih godina 19. veka imao je 12 listova i povez od kože koji je zatvaran jednostavnom metalnom kopčom. Posle 1860. industrija albuma doživljava procvat, pa je tokom naredne dve decenije bilo registrovano više patenata albuma za fotografije.
PANO II
O pojavi albuma za fotografije u Srbiji nema pouzdanih podataka. Gotovo sa sigurnošću se jedino može reći da nisu izrađivani u domaćim knjigovezačkim radionicama, već su uvoženi iz inostranstva, najviše iz Nemačke i Austro-ugarske. O tome svedoče i albumi iz kolekcije Muzeja primenjene umetnosti, koji pripadaju poznatim tipovima masovno proizvođenim tokom druge polovine 19. veka u ovim sredinama.
Kolekcija albuma za fotografije MPU sadrži 37 predmeta, nastalih u periodu od 1860. do 1940. godine. Među njima je značajan broj onih čije je poreklo poznato i koji su sačuvani kao celine, u potpunosti ili najvećim delom sa originalnim izborom i rasporedom fotografija, poput albuma koji su pripadali poznatim istorijskim ličnostima – Svetozaru Miletiću, Anastasu Jovanoviću, Marku Ristiću, ili više ili manje poznatim građanskim porodicama – Predić, Jakovljević, Petrović, Antula, Zorić, Smederevac i Vladarski.
PANO III
PANO IV
Struktura albuma za fotografije 19. veka, formiranog prvenstveno od portreta članova uže porodice – oca, majke i dece, zatim portreta rođaka i prijatelja, bila je od početka usmerena na građenje identiteta moderne porodice, kao osnovnog jezgra građanskog društva. Ova celina postala je jedan od najistrajnijih oblika čuvanja porodičnog sećanja, koja povezuje različite generacije zajedničkim pamćenjem, formirajući zajednički, porodični identitet.
PANO V
Foto-albumi 20. veka izgledom i strukturom podsećaju na fotografske dnevnike ili vizuelne spomenare. Oni nisu bili usmereni na konstruisanje porodičnog, već identiteta pojedinca, tačnije na definisanje individualnih identiteta unutar porodične zajednice. Principi subjektivnosti i individualnosti su osnovni kako u načinu snimanja, tako i u organizovanju sakupljenog vizuelnog materijala u formi porodičnih albuma.