БОЈАНА ПОПОВИЋ
Музеј примењене уметности
bojana.popovic@mpu.rs

ЕНТЕРИЈЕРИ ДУШАНА ЈАНКОВИЋА
INTERIORS BY DUŠAN JANKOVIĆ

Зборник 19/2023 (Музеј примењене уметности), страна 9-19

Категорија чланка: оригинални научни рад

УДК:
73/76.071.1 Јанковић Д.
747:725/728

Апстракт:
Формирање на Вишој националној школи за декоративне уметности (1918–1921) и подстицајна атмосфера послератног Париза утицали су на то да Душан Јанковић (1894–1950) започне и оствари каријеру декоративног уметника. У његовом медијски разноврсном опусу присутне су и активности везане за опремање ентеријера, како у Француској тако и у Београду. Реч је о десетак пројеката који се односе на обликовање целокупног унутрашњег простора, појединачних комада намештаја и тепиха, као и на, карактеристично за епоху, осликавање зидних површина. Увек у складу са актуелним токовима, двадесетих година 20. века Јанковићев рад је оличење ар деко стила, док је у наредној деценији, бавећи се превасходно опремањем стамбеног простора, тежио сведеним и вишефункционалним решењима модернистичког рационализма. У тој области рада уметника репрезентују ентеријер мале сале београдског хотела Касина изведен за уметнички бал Хиљаду и друга ноћ (1923), сала Тик-так париског кабареа Мулен руж (1925) и вила породице Де Фаж у Сен Клуу (1932–1934).

Кључне речи:
ар деко, ентеријер, Душан Јанковић, модернизам, намештај

Summary:
Dealing with interior and furniture design, as well as other areas of creativity, Dušan Janković (1894–1950) consistently expressed his modernist sensibility. The styles of the past are not the origin of his work, except for the effort to modernize Yugoslav folk ornamentation, which was in accordance with the taste of the era. His interiors from the twenties are the epitome of Art Deco. Richly painted walls and ceilings, with an abundance of floral and geometric ornamentation, they are characteristic of the author’s entire work during the first decade of his creativity. Figural compositions, and in the spirit of de-radicalized Cubism, he rarely represented (Kasina, 1923; Moulin rouge, 1925). The painting of wall surfaces will remain relevant even during the thirties, when Janković left the previous patterns. The surviving sketches for the villa in Saint- Cloud (1934) show that he devised a discrete geometric ornament of a series of short parallel lines by combining, which achieved dynamism and variety. The furniture designed by Janković, from the very beginning in 1924, is extremely functional, reduced in form and devoid of ornamentation, while decorativeness is achieved by a covering with veneers of an interesting structure and contrasting color. With rare exceptions (the project for Jovan Cvijić’s house, 1925), he will create in this manner in the 1930s, when furniture design will occupy a more important place in his work. Like his contemporaries inclined to modernization trends, Janković thought about the rationalization of space and its functional furnishing, that is, about multi-purpose, easily portable and foldable furniture, in the production of which new materials and technologies have a corresponding importance. It is the furniture that shows how consistent Janković remained with his youthful conviction that the goal of applied art is the harmony of the purpose of the object with the material from which it is made, as well as striving for harmony of the whole and details, whereby decorative elements are unnecessary.

Translated by Tatjana Nišić

Овде можете преузети PDF чланка (1.0 MB)