ТАЊА ВИЋЕНТИЋ
Народни музеј, Аранђеловац
tanja.vicentic@gmail.com

ТРАНСФОРМАЦИЈА КЕРАМИЧКЕ СЛИКЕ*
THE TRANSFORMATION OF CERAMIC PAINTING

Зборник 19/2023 (Музеј примењене уметности), страна 41-52

Категорија чланка: оригинални научни рад

УДК:
738(497.11)"19/20"
069.51:738(497.11)

Апстракт:
Народни музеј у Аранђеловцу баштини драгоцену Збирку савремене уметничке керамике, која је формирана делатношћу међународног Симпозијума Свет керамике. Приликом реализације изложбене поставке Трансформација ‘керамичке слике’ селектована су дела из музејске колекције са основним циљем да се употпуни општа анализа развоја керамичке слике, почев од првих паноа који су израђени с потенцијално декоративном наменом, преко оних који очитавају модернистичке и постмодернистичке тенденције, до уметничких инсталација насталих у протеклих неколико година. Циљ овог рада јесте да укаже на почетке и могуће узоре, а затим да се помоћу ексклузивног музејског материјала насталог на Симпозијуму Свет керамике проблематизује постојање, заступљеност и трансформација керамичке слике у уметности на овим просторима од седме деценије 20. века до данас.

Кључне речи:
уметничка керамика, пано, керамичка слика, зидна инсталација

Summary:
The National Museum in Arandjelovac has been bequeathed a valuable collection of contemporary artistic ceramics, formed due to the activities of the international World of Ceramics Symposium from 1974 until today. By means of this collection, we can follow the development of the Yugoslav/Serbian art scene, as well as the influence of foreign creative tendencies on the artistic ceramics practice in this region. The forming of this collection was influenced by numerous factors such as the general social, political and economic conditions in the country, although the role of the selectors was practically the most conclusive. During the implementation of the 2022 exhibition “Transformation of ceramic painting” by the National Museum in Arandjelovac in 2022, artworks were selected from the museum collection with the main goal of completing the general analysis of the ceramic painting development, starting with the first panels that were made with a potentially decorative purpose to those that contain modernist and postmodernist tendencies and finally, to the installation artworks created during the past few years. The aim of this work is to point out the beginnings and possible role models and then to present the existence, representation and transformation of ceramic painting in the art in this region from the seventh decade of the 20th century by using exclusive museum material created at the World of Ceramics Symposium. The transformation has been occurring gradually, by means of expanding the conventional boundaries of the ceramic material to the including of new ones, and the application of different methodological approaches which have given art objects numerous new meanings.

Translated by the author

Овде можете преузети PDF чланка (928 KB)