СРЕБРНЕ ЧАШЕ ПОЗНОГ СРЕДЊЕГ ВЕКА У СРБИЈИ

СРЕБРНЕ ЧАШЕ ПОЗНОГ СРЕДЊЕГ ВЕКА У СРБИЈИ

06. новембар 2010. - 31. јануар 2011.

Аутор Мила Гајић 
Закључна разматрања из каталога „Сребрне чаше позног средњег века у Србији“, аутора Миле Гајић
Средњовековни накит и предмети и драгоцености рађени за потребе цркве и духовног живота чине основу сачуваног старог српског златарства. У оквиру свих великих прегледа, публикација и изложби посвећених овој теми, сребрне чаше су увек налазиле своје место као примери сусрета различитих уметничких утицаја и мотива.
Студија посвећена искључиво сребрним чашама позног средњег века у Србији настала је из потребе да се јасније издвоји и нагласи ова драгоцена целина, као сачувани сегмент профаног златарства на нашем тлу. Њихова специфична форма плиће зделице кружног пресека проистекла је из античких киликса и фијала. У античким временима, пре свега у периоду римске доминације на подручју данашње Србије, развијена је систематична експлоатација рудника сребра, које је обрађивано и коришћено како за ковање новца тако и за израду луксузних употребних предмета. Са даљњим усавршавањем рударства у средњем веку српска држава је створила основу за снажан економски напредак, развој производње и трговине сребром, у којој су живу улогу играли трговци са јадранског Приморја, понајвише Дубровчани.
Од племенитих метала најцењеније и највише тражено било је тзв. гламско сребро, које је у себи садржало одређен проценат злата. Оно се у великој мери експлоатисало у највећем руднику средњовековне Србије, једном од највећих на Балкану оног времена, великом трговачком центру читаве регије, чувеном Новом Брду на Косову. Исти рударски центри били су и жива средишта занатске производње где су пристизали и радили како домаћи тако и страни мајстори. Средњовековни владари, богата српска властела, имућни трговци наручивали су и куповали чаше од сребра, којима се наздрављало и из којих се испијало вино у нарочитим приликама и свечаностима. Али ова њихова основна функција није била и најважнија: скупоцене чаше представљале су слику статуса, меру личног богатства, предмет даровања у јавном и приватном животу. Натписи који су сачувани на неким чашама, како оним из XIV тако и оним потоњим из XVI, XVII века, обично су помињали име власника и јасну намену чаше да се из ње пије у славу и уз помоћ Божију. Нажалост, број сачуваних чаша од племенитих метала из времена највећег успона српске државе сасвим је мали. Подаци и документи о депозитима драгоцености средњовековних великаша, које су склањане у Дубровник, сведоче о постојању великог броја округлих сребрних чаша. Депоноване су и склањане на сигурна места као залог за преживљавање несигурне будућности. Подаци из архива, као и сачувани примерци чаша и у Србији и ван ње, дозвољавају нам да претпоставимо величину њихове продукције у XIV и XV веку.
Чаше од сребра представљале су мали универзум уметничких стилова, мотива и симбола – од складних античких форми, мотива винове лозе, Дионисових пантера, хришћанских јелена и птица, преко готичких розета, застрашујућих звери и митских бића средњовековља – до виртуозних орнамената, бескрајних лозица и геометријских арабески. У вековима и историјским околностима које никако нису постајале лакше, променљиви уметнички квалитети нису сваку чашу учинили непроцењивом, али је сваку чашу сребро учинило драгоценом.

Отоманска освајања и потпуно другачије животне околности учинили су их скромнијим, мање личним а више посветним и декоративним. Користиле су се за различите потребе, њима се подизала слава светитељу, заштитнику храма и породице, поклањале су се црквама и манастирима у спомен и за душу драгих особа, коришћене су за разне потребе у свакодневици људи. Њихов пун живот, по нашем мишљењу, престао је онога тренутка када су изгубиле функцију чаше и постале само декоративно сећање на њих.
Велики број чаша на овој изложби први пут ће бити представљен нашој јавности. Надамо се да ће понуђено истраживање бити од користи свима који ће се упустити у даљње изучавање чаша од сребра, како ових публикованих тако и оних чије ћемо постојање засигурно тек открити.

Верујемо да се ово време и овакве чаше, иако тек неколико векова удаљени од нас, могу учинити далеким или теже разумљивим са аспекта цивилизације чију свакодневицу чине и чаше за једнократну употребу. Овом студијом желели смо да укажемо на њихову намену, форму, хронологију, свеукупну специфичност и изузетност.

Чаша

Црква светог Николе, Дренова, половина XИВ века Сребро, позлата; ковање, ливење, гравирање, цизелирање Народни музеј у Београду, инв. бр. 2001 (кат. бр. 1)

Чаша

Половина XIV века Сребро, позлата; ковање, цизелирање, пунктирање Колекција Витора Ристовића (кат. бр. 3)

Чаша

Друга половина XIV века Сребро, позлата; ковање, ливење, цизелирање Колекција Витора Ристовића (кат. бр. 4)

Чаша

Налаз из Стобија, друга половина XIV века Сребро, позлата; ковање, гравирање, цизелирање, пунктирање Народни музеј у Београду, инв. бр. 343 (кат. бр. 5)

Чаша

Прва половина XV века Сребро, позлата; ковање, гравирање, трагови нијела Музеј примењене уметности, инв. бр. 2689 (кат. бр. 9)

Чаша

Почетак XVI века Сребро, позлата; ливење, цизелирање Музеј примењене уметности, инв. бр. 2907 (кат. бр. 18)

Чаша

Налаз из Неготина, XVI век Сребро, позлата; ливење, гравирање, цизелирање, пунктирање Колекција Витора Ристовића (кат. бр. 20)

Чаша

Крај XVI века Сребро, позлата; ливење, цизелирање, пунктирање Народни музеј у Београду, инв. бр. 1570 (кат. бр. 23)

Чаша

Алексинац, XVI век Сребро; ливење, гравирање, цизелирање, пунктирање Колекција Витора Ристовића (кат. бр. 26)

Чаша

Налаз из Неготина, XVI Сребро; ливење, цизелирање, пунктирање Колекција Витора Ристовића (кат. бр. 29)

Чаша

Налаз из Неготина, XVI век Сребро; ливење, цизелирање Колекција Витора Ристовића (кат. бр. 32)

Чаша

Налаз из Неготина, XVI век Сребро; ливење, цизелирање, пунктирање Колекција Витора Ристовића (кат. бр. 34)

Чаша

Крај XVI века Сребро, позлата; ковање, искуцавање, пунктирање Музеј примењене уметности, инв. бр. 6723 (кат. бр. 62)

Чаша – посуда за теплоту

Задар, почетак XVIII века Сребро; пресовање Музеј примењене уметности, инв. бр. 2688 (кат. бр. 78)

Чаша

XVIII век Сребро, позлата; ливење, искуцавање Народни музеј у Београду, инв. бр. 1568 (кат. бр. 87)

Аутор изложбе:
Мила Гајић, виши кустос, Одсек за метал и накит
Поставка изложбе:
Озарија Марковић Лашић, архитекта

Музика за изложбу:
Александар В. Марковић